Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Äldre Höganäs
Collapse
X
-
Ja, jag tror det också, även om den tafatta signaturen mer påminner om en ägarsignatur. Om det är lätt avtvättad tusch, kan man fundera på det.
bengan45; Kanske är signaturen på Din vas av;
Clary Matilda Kristina Örndahl
f. 1893 i Lilla Mellösa (Södermanlands län, Södermanland)
Flicka, barn i familjen
Köpenhamn
Lilla Mellösa (Södermanlands län, Södermanland)
Födelseort i källan: Lilla Mellösa
Vasen är målad 1917, och kan då ha varit i lager ett decennium.Last edited by Gideon; 2013-01-20, 13:12.
Comment
-
Intressanta uppgifter, Gideon!
Jag har forskat vidare i diverse databaser nu, och kommit fram till att hon
gifte sig med fältläkaren Gösta Jansson den 16 nov 1918.
De fick en son, Tore Örndahl som i sin tur gifte sig med läkaren och
konstnären Margit Fredriksson. De fick tre söner födda 1958, 60 och 64
och är boende i Stockholmstrakten. Om någon av sönerna läser det här
och är intresserad av farmors gamla vas från HKS, så skänker jag den gärna ;-)
Comment
-
Vid den första anblicken, trodde jag att vasen kunde vara en tidig Elfstrand från Sjöbo eller lärlingen Nils Palmgren. Liknande dekorer i grönt och svart förekommer också varstans senare, som hos Forsbergs i Vimmerby, men så jag fel jag fick!
Rakstämplad Höganäs, med ett modellnummer 1264, som anger en tillkomstid i åren 1900-1902. Det är tidigt!
Drejad av Martin Svensson, född 1876 och verksam 1890-1938.
Sedan har vi det där P:et i en cirkel - igen.
Den har vi sett tidigare i tråden, men blev den förklarad?
Papperslappen upptill låter jag vara, för det ser ut att ha varit ett nummer i rött, möjligen som lotterivinst en gång i tiden.Last edited by Gideon; 2013-02-06, 00:03.
Comment
-
Den här läckert högblankglaserade skon, finns i olika färgvarianter och några storlekar, och är inte så svår att hitta på samlarmaknader och auktioner.
Men det som jag tycker ger den ett extra lyft på klacken, är att det är en ung Karl Svensson (född 1879) som format den. Han stämplade med KS under hela sin långa yrkesbana, 1891-1946. Skon är numrerad 1001, vilket sammanfaller ungefär med Karls första yrkesverksamma år.
Comment
-
Trevlig skål (troligtvis kallas det för något annat) som du visar, wasistdas!
Inbillade mig att denna vas var från Höganäs, även om det inte alls gick att uttyda något sådant på undersidan. I varje fall blev det ett köp, och efter en hel del vridande och vändande kunde jag hemkommen se det efterlängtande "HÖGANÄS".
Under detta finns ett "M".
Kanske någon kan lämna lite kompletterande uppgifter om t.ex. formgivare och tillverkningstid.
Comment
-
Jag har tidigare pratat om Höganäskrusen 30, 40 0ch 50 liter med bladen på. På Stockholms auktionsverk ligger denna 30-litare MED LOCK!!! Dessutom ser det ut at vara tillhörande till krukan. Jag har lånat bilden utan lov men som medlem har jag väl rätt att göra lite reklam? För mej är det sensationellt, har aldrig sett eller hört om lock till ovannämda....
Comment

heter det så? för dokumentation.
Comment