Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Eller ett F kanske. Men är detta ett rymdmått?

Comment

Tycker att det antingen är ett T med ett J direkt under eller ett väldigt lååångt F. Tittade som du i Höganäsboken och där fanns ingen med de initialerna men där finns endast initalerna som de vet fullständiga namnen på. Det borde finnas en och en annan som de inte vet hela namnet på.

Läste också att författarna Weimarck inte ansåg att AH sammanskrivet skulle vara Hambergs signatur, de säger att attribueringen på Höganäs museum är felaktig. Det måste vara samma signatur som visas tidigare i tråden?
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Dags för lite liv i denna eminenta tråd. Formen på denna samt att den har ett modellnummer måste väl tyda på att det är mer konstgods än vanligt saltglaserat förvaringskärl. Gissar på att det är en vas och den passar säkert bra till tulpaner, men saltglaserad är den utvändigt och annan glasyr utvändigt. Visst måste det vara Höganäs trots att det inte finns någon fabriksstämpel. Den är drejarmärkt AJ tror jag, borde då vara Alfred Johansson och det stämmer med dateringen som borde vara mellan 1893-1910 cirka.
        Bifogade filer

Comment

En ganska vanlig modell men det var den första Höganäsaren som inköptes av mig för en 10 år sedan.
          Bifogade filer
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ovanligt vacker tycker jag.

Comment

Ett bidrag till tråden.
              Bifogade filer

Comment

Bestämd dam?

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                En ganska vanlig modell men det var den första Höganäsaren som inköptes av mig för en 10 år sedan.
                När jag ser vasen för tanken mig till Höganäs brännvinsjungfruar. Bestämd hållning med armarna/händerna auktoritärt tryckta mot höfterna.

Gällande signaturen RA, Robert Ahlberg anställningsnummer 413 vid bolaget, kan jag berätta att hans bror, sign AA, hans far, sign BA, hans farbror sign GA
                och hans farfar, sign NA, också arbetade på kärlfabriken. Farfar Nils Ahlberg kom ursprungligen från Västa Alstad, norr om Trelleborg, och han var med och startade upp Höganäsbolaget 1835.
                Last edited by Polsson; 2009-04-18, 19:29.
                p-son

Comment

Fyller på med lite mer höganäs. Signerad 147 HÖGANÄS KS och är K Svensson som var verksam 1891 till mitten av 1940talet.
                  Bifogade filer

Comment

Tar en till när kameran ändå är med. En mindre vas i kristallglasyr och den är grönare än vad bilden visar, kunde inte bestämma mig vilken som var bäst så det blev båda bilderna. 77 HÖGANÄS och signerad med ett singel-J
                    Bifogade filer

Comment

• Väcker liv i den här tråden, och följer upp Tingelings oidentifierade J-vas, med en annan i samma glasyr.

I paret Weimarcks bok, finns på illustrationssidorna 76 och 77, bilder på gröna pjäser i matta kristallglasyrer och de beskrivs som gjorda "i stengodsliknande massa". Skärven på på den här vasen är vit, så det kan lätt tas för stengods.
                      Signaturstämpeln (ett snett N i kursiv?) har jag inte lyckats identifiera, men klart står att vasen är från början av förra seklet. Förebilden - var har vi den? I den engelska tidskriften The Studio?
                      Samma fråga kan man ställa sig om Tingeilings vas, med stiliserade pelikaner (?) i hörnen.
                      Bifogade filer

Comment

• I inlägg 28 visas en majolikaglaserad brun vas, med måleri i samma stil, som på kruset här, men mynningen har tjock, flödig glasyr. Den nästan bubblar och kokar, likt lava.
                        Jag har försökt hitta motsvarigheter i nämnda bok, men kan bara finna plastiskt formade hänklar på andra krus, som på illustrationssidan 80. Likheten återfinns endast i dem.
                        Kruset är svagt stämplat, men ändå synligt Höganäs, med en enda bokstav under. Den tyder jag till M, vilket torde stå för Martin Svensson och han var anställd 1890-1938. I sin enkla och något bondska stil, kan den inte ha varit särskilt långlivad i försäljningen.
                        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          I inlägg 28 visas en majolikaglaserad brun vas, med måleri i samma stil, som på kruset här, men mynningen har tjock, flödig glasyr. Den nästan bubblar och kokar, likt lava.
                          Jag har försökt hitta motsvarigheter i nämnda bok, men kan bara finna plastiskt formade hänklar på andra krus, som på illustrationssidan 80. Likheten återfinns endast i dem.
                          Kruset är svagt stämplat, men ändå synligt Höganäs, med en enda bokstav under. Den tyder jag till M, vilket torde stå för Martin Svensson och han var anställd 1890-1938. I sin enkla och något bondska stil, kan den inte ha varit särskilt långlivad i försäljningen.
                          Jag tycker att Martin, om det nu är han, har lyckats med konststycket att tillverka ett fulsnyggt krus. Han har nog tänkt så här: "Nu djävlar ska jag göra ett krus som ingen annan har gjort tidigare."
                          p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                            Jag tycker att Martin, om det nu är han, har lyckats med konststycket att tillverka ett fulsnyggt krus. Han har nog tänkt så här: "Nu djävlar ska jag göra ett krus som ingen annan har gjort tidigare."

Det ligger något i det Du skriver. Den var nog ett test, som mer kunnat ligga en lokal krukmakare varmare om hjärtat. Likafullt är kruset charmigt.
                            Den flödiga glasyren får mig annars att tänka på tidiga kinesiska vaser, och kanske fick glasyrmästaren inspiration från en utställning med med sådana föremål?

Vill också puffa för inlägg 100, som tydligen är lätt att missa, eftersom den "gömmer" sig på föregående sida och är en uppföljare till Tingelings vas i kristallglasyr.

Över till en annan goding:
                            Det här är en vas, flankerad av doppingar i form av hänklar. Allt verkar stämma för en Höganästillverkning, till och med den gula skärven, vilken syns i botten. Det är bara det att inga synliga stämplar finns. Kanske döljer den sig under tjock glasyr runt fotringen? Jämför gärna med undersidan på det omärkta ödlefatet i inlägg 6.
                            Jag tycker Doppingvasen passar in på den här tråden, även om det sedan kommer att visa sig att tillverkaren är någon annan.
                            Den högblanka rinnglasyren är också mycket "Höganäs".
                            Vad tror ni?
                            Bifogade filer
                            Last edited by Gideon; 2009-08-21, 17:05.

Comment

• Kruset är säreget, det är som innehållet skummar över! Alltid roligt att få se det avvikande och udda.

Doppingarna har jag inte sett förut men jag tänkte direkt MAS?

Kristallglasyren är en av de glasyrer som jag har fastnat för, har en till som visas på de sidor du hänvisar till och är en favorit. Tyvärr försvann den ner i en låda vid ett städnojetillfälle och har trots upprepade lådöppningar inte dykt upp. Vid nerläggandet så hade jag inte boken om Höganäs, vasen här hemma var inte stämplad så jag visste inte var den var gjord och därför hamnade den i en omärkt låda.

Comment

• Får jag lov att dela med mig av vad som står på mitt arbetsbord och blir rengjort
                                Höganäs 984 KS

Click image for larger version

Name:	aaa.jpg
Views:	1
Size:	65,5 KB
ID:	479183
                                Höjd: 60cm !
                                Click image for larger version

Name:	bbb.jpg
Views:	1
Size:	94,2 KB
ID:	479184