Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Eldorado" i ugnen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• "Eldorado" i ugnen?

Jag har ett par gula formar ur Kåges serie Eldorado, och jag har läst att de är ugnssäkra. Det står ej stämplat under, som det gör under t.ex Gefyr, men men.

Är det någon som använder sådana i ugnen, och isåfall, vilken temperatur klarar de? Klarar de även över 200 grader?

Vill veta!

Använder bara plåt i ugnen... Det finns jättepraktiska rostfria formar av alla storlekar och dimensioner för en billig peng på loppisarna. Användbara till allt!

Comment

Peter S, det besvarade ju inte direkt min fråga..

Comment

Nej, jag kan inte svara på frågan heller... Allt innebär en risk. Det finns inga riskfria överväganden, men man kan reducera riskerna (genom att t.ex. använda plåtformar). Även det som är märkt med "ugnssäkert" kan också gå sönder i ugnen. Det spelar roll om det är torr eller flytande mat, Om ugnen är varm eller kall när man ställer in den. Om upphettningen går snabbt eller långsamt, om man ställer den på en kall diskbänk när den kommer ut. Med mera, med mera... Jag tror dock att det är samma ugnssäkra material i Gefyr som i Eldorado.
        (Fortfarande inte det du vill höra. Jag vet. Och är ledsen för det).

Comment

Jag använder ofta Gefyr-formar i ugnen upp till 250°. Inga problem hittills. Men som Peter påpekar - all användning medför risker.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
            - all användning medför risker.
            All användning av material som går att ha sönder innebär väl risker ?
            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Working...
            X