Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Holland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Holland

Vill bara visa mitt nytillskott till samlingen av blåvita tallrikar.
    Jag har läst mej till att de är av Wilhelm Kåge och producerades under perioden 1923-1952.
    Bifogade filer

Mycket trevlig och efterfrågad... Grattis!

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
      Mycket trevlig och efterfrågad... Grattis!
      Tack.

Comment

Vad jag förstår så har ni som bor på Sveriges baksida betydligt fler loppisar och antikställen än vad som finns här, för här dyker sällan upp något riktigt intressanta föremål
        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Det är ALLTID grönare gräs hos grannen! Här med!

Comment

Kul att din samling växer Kecke
            Tycker det går ganska bra att hitta tallrikar men man måste ju ta sig tid att bläddra igenom alla högar för att hitta just de rätta. På hemväg idag stannade jag till i Eskilstuna, jag hade förberett med sökning av loppisadresser på google och eniro, hittade egentligen bara en av de sökta men hittade två oförutsedda istället Tio tallrikar och en kanna blev bytet och jag är ganska nöjd med det.

Comment

Jag förstår att du är nöjd, när du kommer hem med tio tallrikar och en kanna, med tanke på den mängd du redan har.
              Förstår inte hur du kan komma ihåg vad du har och inte har.
              Själv har jag bara en pytteliten trave och jag kommer ändå inte ihåg vad jag har i den.

Comment

Svaret är enkelt, Kecke! Samlar man som Liljerik gör så är det faktiskt enklare att komma ihåg. Har man sett den förut så finns den hemma, och är det en ny dekor så köper man den. Man behöver alltså inte ens fundera på om den finns hemma eller ej!

Comment

Svaret är enkelt, Kecke! Samlar man som Liljerik gör så är det faktiskt enklare att komma ihåg. Har man sett den förut så finns den hemma, och är det en ny dekor så köper man den. Man behöver alltså inte ens fundera på om den finns hemma eller ej!
                  Låter ju väldigt enkelt.
                  Återkommer när jag inhandlar min första blåvita dublett.

Comment

Så är det nog Peter....men det gäller att inte bläddra för mycket bland nätauktioner för då kan man ju sedan få för sig att den har jag hemma. Och visst köper jag dubletter, både medvetet och omedvetet.
                    Den här gången blev jag nog gladast för en Gustavsbergare, "Brun våg", godset stämplat 1933. Har sedan tidigare "Blue Wave" som också har texten "Swedish produce" under dekornamnet. De båda dekorerna är väldigt lika varann men den ena såklart i brunt och den andra i blått. Ingen av dekorerna finns med i böckernas register. Den blå var säkert för export.
                    Jo, lite glad blev jag nog för en Rörstrands kolorerade "Hoangho", hade bara varianten i blått tryck sedan tidigare.
                    Även om jag emellanåt får "samlarsvacka", alltså att ta reda reda på mer om dekorerna, så kan jag absolut inte sluta att gå på loppisar och köpa mer tallrikar och annat bråte
                    Last edited by Liljerik; 2008-02-01, 14:10.

Comment

Har man sett den förut så finns den hemma, och är det en ny dekor så köper man den. Man behöver alltså inte ens fundera på om den finns hemma eller ej!
                      Hur komer det då sig att jag köpt 2 nummer av samma tidning utan att komma ihåg att jag hade den hemma och dessutom läst den.
                      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                        Hur komer det då sig att jag köpt 2 nummer av samma tidning utan att komma ihåg att jag hade den hemma och dessutom läst den.
                        Det fenomenet känner jag igen när det gäller böcker.

Comment

Ni måste väl ändå hålla med om att det är en viss skillnad mellan porslin och böcker? Porslinet är handfast medan ordet är flyktigt. Och när det gäller tidningar så är jag övertygad om att de har som främsta uppgift att bara vara underhållade för stunden. Deras affärsidé är att man ska vara sugen på att köpa nytt igen.

Comment

Working...
                          X