Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

GustaFsberg eller GustaVsberg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• GustaFsberg eller GustaVsberg?

Hej allihopa!

Är ny här, och detta verkar vara en bra sida!
    Nu är det så att jag har fyndat en stor tvättskål "Reklam" av W kåge 1917, nu till min fråga. När jag söker på GustaFsberg tex på tradera så stavas stämplarna GustaVsberg på många av föremålen, min skål stavas med F. Är det Så att de på senare tid börjat stava med V eller är dom som stafvas med v fejk? eller kanske min..Blev lite förvirrad så att säga.

Tacksam för svar. Mvh Jonna
    Ps: Om ngn har eller vet var jag kan få tag på kannan till min tvättskål så säg gärna till..
    **Note to self: You can't buy things every singel day.**

Hejsan Jonna!

Gustafsberg är en gammalsvensk stavning av Gustavsberg. Så är det stavat med F är det troligen en äldre utgåva. Vet dock inte när dom bytte, men det kan säkert någon annan på detta trevliga forum besvara!?

Comment

Det blr nog svårt att hitta en kanna. Jag har turen att äga både kanna och fat. Du kan läsa denna tråden http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=6965
      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Hej MonsterM!

Tack för ditt svar , det var det jag misstänkte!
        Jag är lite nybörjare bara..

Comment

Hej Samlartrollet!

Grattis! Det skulle jag oxå vilja göra! Får jag fråga dig om det förutom stämpeln är så att säga "inkarvat" med texten: Gustafsberg 1917 Original WK på ditt fat?

Mvh Jonna

Comment

Karvar gör man i trä, det heter djupstämplat i porslin Ja det är stämplat men jag kan inte tyda mer än Gutafsbergsstämpeln.

Ofta slogs väl kannorna sönder eller blev naggade. Lycka till med letandet.
            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Hej!
              Gustafsberg lär ha bytt stavning till Gustavsberg omkring 1930 (har sett lite olika info om det bl.a. 1937 då KF tog över fabriken). Lite mer info om Gustavsbergs stämplar kan du hitta på http://www.auktionskammaren.nu/Porsl...ustavsberg.htm

Med vänlig hälsning,
              Robin
              Last edited by robin4711; 2009-08-07, 00:32.

Comment

Working...
              X