Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Osäker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Osäker

En Traderakund mailade mig angående denna kopp. Hade skrivit formgivare S. Lindberg och Ursula Printz som dekorist.
    Dekorerna, dessa röda, lite svulstiga finns på de modeller (40-tal) som visas på bild i G. Eronns bok om Lindberg. Denna modell. stämmer oxå bra med övriga LB modeller hos S. Lind..
    Vad är rätt och riktigt egentligen?
    Fatets diam 20 cm. koppens höjd 7 cm.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Kommer faktiskt inte ihåg hur det var med dessa. UP brukade skriva ut UP i botten och hennes dekorer var vanligast på den utsvängda modellen med spetsigt öra. En liten klocka ringer om Karin Björquist, men vet inte så noga. Petter hade skrivit något om denna i något forum...

Hittade! Den ser lite annorlunda ut, heter Nippon.

Nä troligast är nog UP på denna kopp också, precis som även Queptas skriver på sin hemsida.

Comment

Tack för det Peter. När jag såg den, tänkte jag oxå på Björkquist, hade nog Tea i bakhuvudet. Märkningen UP finns under fatet i liten versaltext, men jag antog att det var porslinsmålaren.

Comment

Men jag är osäker på det där med Lindberg... Har inte sett hans namn ihop med den här koppen förr. Å andra sidan var han ju konstnärlig ledare, och å tredje sidan fick du säkert bättre betalt

Det händer ibland att du kommer ihåg fel. Är det inte bättre att skriva "tror" eller "kanske" ihop med namnen, om de nödvändigtvis måste skrivas ut?

Comment

Nä du Peter, jag kommer inte ihåg fel ibland , jag kommer alldeles för ofta ihåg fel faktiskt så ofta att det är oroande.

" Men jag är osäker på det där med Lindberg... Har inte sett hans namn ihop med den här koppen förr. Å andra sidan var han ju konstnärlig ledare, och å tredje sidan fick du säkert bättre betalt "
          Nix, inte bättre betalt, den är inte såld. Behåller gärna setet om den inte får gå iväg.

Comment

Working...
          X