Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det med Japaner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är det med Japaner

Som gör att de intresserar sig för svensk keramik? Läste i senaste numret av Hem & Antikt att det var läge nu att samla på sig Lisa Larsson figurer nu för intresset är ganska svalt på den svenska marknaden medan många figurer försvinner ur landet till framför allt Japan. Gällde tydligen Stig Lindberg schackpjäser i en annan tråd som också försvinner till Japan.
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Det är väl skönt att de intresserar sig för vårt kulturarv när vi inte gör det själva... Och jag tror inte de är sämre på att vårda dem än vad vi är heller. Tvärtom är det nog så att vissa saker som vi haft framför ögonen länge blir vi nog rätt trötta på och uppskattar inte efter förtjänst.

Och dessutom har denna typ av kulturella handelskontakter pågått väldigt länge. En gång i tiden hade vi Ostindiska Kompaniet som importerade Kinesiskt porslin i massor, vilket gör att vi har en hög andel av det kinesiska 1700-tals porslinet i Sverige. Det har kineserna upptäckt och eftersom de fått lite bättre privatekonomi på senare år har de börjat köpa tillbaka dessa.

Comment

Scandinaver och japaner är i flera stycken ganska lika.
      Stig Lindberg bl. inspirerades av den japanska strama stilen. Han är/var f.ö mkt känd/omtyckt i landet för sin formgivning.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

I dag tar Kineserna hem "sitt" porslin från Europa och i en kommande morgondag köper Svenskarna hem sitt från Japan.

Comment

Jag har sålt en del till japan via tradera. Och fått återberättat att scandinavisk design är hett och att det även finns speciella "special"affärer i vissa städer som saluför just nordisk design. Har även haft kontakt med en person bosatt i sverige som köper upp för export till japan.
          Även ex tvistsöms och gamla korsstygnsmönster etc är intressant, liksom gamla textiler. Ibland kan det nog vara så att när man åser något som går till överpris på tradera, så är det en japan som ligger bakom.
          Men är det inte lite kul att vårt kulturarv härifrån är lite exotiskt och fint där? Det brukar vara tvärtom...

Comment

Working...
          X