Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustavsberg Coq

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gustavsberg Coq

Hej alla nya vänner.
    Jag har börjat snegla lite på servisen Coq från Gustavsberg och skulle nu vilja ha lite hjälp av er mer kunniga på detta område.
    Vilka delar har tillverkats av Coq? Har inte lyckats finna produktbladet, några tips var jag kan finna det?
    Vill också ha gärna hjälp med prisbilden då den verkar variera väldigt mycket mellan olika försäljningsställen. Verkar dock oftast ligga relativt lågt om man jämför med mycket annat från Gustavsberg av Stig Lindberg. Kan kanske vara något att samla på inför framtiden, vad tror ni?
    Tacksam för alla tips och råd angående Coq!!!
    Hälsningar,
    Carl "the Rookie"

Hej Carl Barks!
    Jag gillar Coq helskarpt. Hade gärna haft den hemma om det inte fanns en annan person här hemma som alltid har utslagsrösten.
    Servisen är i princip outslitlig.

Det jag sett i servisdelar är
    • Flat tallrik
    • Djup tallrik
    • Kaffekoppar
    • Tekoppar
    • Assiett (endast en storlek vad jag vet)
    • Gratäng/ugnsformar rektangulära 3 storlekar
    • Stor oval karott med lock
    • Rund karott med lock, 2 storlekar
    • Såsnipa med lock

Priserna är löjligt låga. Du behöver knappast betala mer än 50 kr för tallrikar och 100-200 för karotter.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Googlade lite och hittade dessa (länkade) bilder hos http://www.svenskt-porslin.net
      Muggarna var nya för mig. Snygga! Gräddsnipan och sockerskålen hade jag glömt bort.

"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Primeur är samma servis i grönt. Ovanligare och snudd på snyggare.
        Konfucius

Comment

Glöm inte omelett-tallrikarna, de brukar springa iväg lite i pris i varje fall. Har en låda med Coq som står på tillväxt!!

Comment

Upplys mig. Hur ser en omelett-tallrik ut?
            Konfucius

Comment

Så här typ:

Comment

Aha! Omelettform. Är det så de heter.
                Så lärde man sig nåt nytt idag med.
                Konfucius

Comment

Hej Greven,
                  Tack för hjälpen och tipsen!
                  En liten fråga angående priserna du anger. Är de i butik eller t.ex. på Tradera eller liknande sajter?
                  Du eller någon annan vänlig själ har kanske lust att ge mig lite köptips, såsom inköpstställen, kvalitet eller annat "nyttigt att veta".
                  Har lärt mig att fråga andra är bästa sättet att lära sig saker, därför denna nyfikenhet av vad ni andra tycker.

Hälsningar,
                  Lille Carl

Ps.
                  Primeur var en riktig liten "goding", där satte du nya griller i huvudet på mig!

Comment

Tradera är ju i detta fallet en bra auktionsite för att finna det du söker. Annars kan du ju googla för att finna hemsidor som säljer det du söker.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hej igen,
                      Lyfter tråden för att få lite liv i ämnet igen. Har nu också börjat leta efter Primeur och är därför tacksam för tips även om denna servis. Undrar bland annat om den tillverkades i samma delar som Coq. Någon som vet?
                      Har sett att det finns priskuranter över många serviser. Någon som sett någon sådan över Coq eller Primeur?
                      Hälsningar från en lika nyfiken som i förväg tacksam liten Carl!

Comment

Det blir nog svårare att få tag i primeur då den tillverkades under endast 2 år medan Coq hade en prod.period på 19 år. Har sällan sett P. och vet inte heller i hur många/vilka delar den gjordes.

Comment

Färre delar än coq. Bl.a. finns inte alla kannor och grytor. Och jag tror att sejdlar, omelettfat och andra specialdelar finns heller.

Comment

Hejsan!

Jag hittade denna tråd då jag tittade runt lite...

Jag har en Kanna med lock som jag ännu inte sett på autkion, Det är Coq Gustavsberg Stig L. Har sett en annan kanna, men denna är med lock. Är det en stor såskanna eller?
                            Eller mjölkkanna? Tekanna? Någon som vet?
                            Den är i toppenskick.
                            //Yvonne
                            Bifogade filer

Comment

Både te/kaffekannor har ju lock. Tekannan har ofta en inbyggd sil i början av pipen, det ser du och du tittar in i den.Gällande bringare och snipor ska de inte ha lock.

Comment

Working...
                              X