Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Böljande jugend med tråkigt namn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Böljande jugend med tråkigt namn

Undrar hur Gustafsberg egentligen namngav sina dekorer. Den här vattenkannan tll en tvättservis har en av de trevligare tryckta dekorerna tycker jag. Man väntar sig något passande namn och så vänder man på den och så heter den "Kreta", kul!! Årsdaterad till 1912 i den djupa stämpeln i godset.
    Bifogade filer

Ja jisses vad böljande! Om vi inte visste bättre så skulle man annars ha kunnat gissa att det var en Göteborgs-dekor Tycker att de gjorde mycket i just den här färgnyansen
    Så nu blir det jakt efter fat, potta och tandborstask(vad heter det?)?

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
      Ja jisses vad böljande! Om vi inte visste bättre så skulle man annars ha kunnat gissa att det var en Göteborgs-dekor Tycker att de gjorde mycket i just den här färgnyansen
      Så nu blir det jakt efter fat, potta och tandborstask(vad heter det?)?
      Nja, den föll inte i god jord här hemma, så vi får se. Själv gillar jag ju stilen på dekoren men om den inte får vara framme så vet jag inte. Den tar ju lite yta att förvara om man säger så. Det kanske går att byta bort mot något annat roligt.

Comment

Jag får hålla med "här hemma". Jag gillar ju Jugend, men tycker denna var lite för blek och dekoren saknar därmed djup.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kreta kanske inte är så dumt ändå. Den är väldigt osvensk i både form och dekor... (roligt ord: osvensk!). Jag gillar!

Comment

Osvensk är ett bra ord, och det beror nog på att dekorförlagan är snodd. Kanske från Ditmar & Urbach?

Comment

Working...
            X