Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kåge - handdrejad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kåge - handdrejad

Kåge - handdrejad, vad betyder det egentligen? Är det innan studiotiden? Bäst att skriva att jag förstår att det är Kåges design och att den är handdrejad men att jag undrar under vilken tid. Finns gustavsbergsmärke men den är så gylld av den blå glasyren så jag kan inte se om det står något mer. 30 cm hög, stengods, en härlig blå glasyr som har spruckna glasyrblåsor runt nederkanten.

Urrutten bild men fick inte till någon bättre, den är helblå och allt det andra är staket, dörrar och jag som avspeglar sig.......
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Jag vet tyvärr inte alls om stämpeln anger före eller efter Gustavsbergs Studio (som startade 1942). Jag tror inte att stämpeln anger annat än att de är handdrejde (till skillnad från gjutna saker). Studiohanden betyder ju inte att upphovsmännen ens rört föremålen, lika lite tror jag att man ska tro det här. Jag har läst någonstans att Kåge aldrig drejade själv...

Comment

Har nu läst mig till att Kåge 1940 började med stengodset, -42 kom studion. Såg en vas som har Handdrejad och en målad studiostämpel undertill såde var samtida. Försöker nu klura ut vad Kåge Verkstad var för något, om det är det jag har? Får nog köpa boken om Kåge....
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Kåge Verkstad brukar vara enklare gods. De brukar också vara ordentligt märkta med en djupstämpel. http://www.form1900.se/docs/article.asp?ref=26
        Det här är nog en andrasortering, eftersom det inte finns någon annan märkning... Troligen skulle den fått en trevlig dekor i silver eller liknande.

Comment

Läste artikeln och blev inte klokare! KAPA, är det samma sak som Kåge verkstad eller är det en förkortning för de anställda som grupp? Det här borde jag kunna men tror att hjärnan har stopp för både ingående och utgående info

Comment

Om du har sett stämpeln med Kåge Verkstad så har du också sett att det står 4 bokstäver i ring. Fram tills jag läste Petters artikel har jag inte vetat vad det är och ännu mindre vad det står för. De fyra bokstäverna är K, A, P och A. Jag vill understryka att den vas du visat ovan INTE är Kåge Verkstad.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
              Det här är nog en andrasortering, eftersom det inte finns någon annan märkning... Troligen skulle den fått en trevlig dekor i silver eller liknande.
              Jag tror att fläcken på sidan är orsaken till andrasorteringen (nu när jag tittar en gång till på bilden)...

Comment

Fläcken är nog objektivet eller något annat! Men det finns spruckna glasyrblåsor, ganska många runt nedre delen innan foten och en mitt på vaskroppen. De är nog orsaken till andrasorteringen, fast jag har sett värre som sålts som prima vara. Och det var länge sedan som jag såg verkstadsstämpeln så den finns inte i den obefintliga minnesbanken. Tack för länkningen till artikeln ska jag väl säga också.

Comment

Varför gå över ån efter vatten?

Så här ser de vanligen ut (samt även det omskrivna "hjul-askfatet")

Comment

Så här ser de vanligen ut (samt även det omskrivna "hjul-askfatet")
                    Tack igen men vad menar du med texten ovan? Är det något speciellt med det askfatet?

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                      Läste artikeln och blev inte klokare! KAPA, är det samma sak som Kåge verkstad eller är det en förkortning för de anställda som grupp? Det här borde jag kunna men tror att hjärnan har stopp för både ingående och utgående info
                      Vi gör en liten paus här tror jag
                      Stod inte askfatet omskrivet i artikeln som du läste nyss?
                      ("Till Kåge Verkstad formgav Arvidsson själv ett kugghjulsliknande askfat.")
                      Jag är hemskt ledsen att vi korsat två ämnen i den här tråden, Handdrejad Kåge och Kåge Verkstad, men det var nog faktiskt du som började...

Comment

Hade missat just den raden, antagligen för att askkoppar inte är roliga så intresset ligger inte på topp där

Har varit inne hos några bokhandlare för att få tag på boken om Kåge men den är slutsåld. Ska idag då jag har tid söka efter den på nätet, blev lite nyfiken på de andra sakerna Kåge har gjort förutom Farsta och drakar som är det klassiska.

Comment

Working...
                        X