Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det här för en kaffekopp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är det här för en kaffekopp?

Hej,
    Jag har två störtsköna kaffekoppar i helvitt benporslin från Gustavsberg. Trots idogt letande har jag inte kunnat fastställa vad modellen heter, eller vem som har formgivit dem. Är det någon som vet mer?

Kopparna påminner en del om restaurangservisen BL men saknar den avrundning ner mot fatet, som är så karaktäristisk för BL. Istället är koppen rak med en liten infasning nederst mot botten (och fatet?)

Kopparna har följande mått:
    Höjd: 6,7 cm
    Diameter: 8,3 cm
    Märkning: "GUSTAVSBERG, BENPORSLIN, VDN-8555, MADE IN SWEDEN"

Jag vore mycket tacksam för mer info och tips om kopparna, och är sugen på att skaffa fler om de står att finna.

Hälsningar från Lund
    &
    Kaffemostern No1
    Bifogade filer

Nej, jag hittar inget i mina böcker om denna modell
    (Det står nog ett B isf 8 i VDN-märkningen, benporslin)

Comment

Det här ser ut att vara en restaurangmodell. Jag vet inte vem som ligger bakom, men jag tycker nog att den har mer drag av Karin Björquist än Stig Lindberg. Jämför t.ex. hänkeln med Röd Kant (som naturligtvis inte finns avbildad någonstans på nätet)...

Modell BL är också lite av ett namnchiffer... Den sägs ju vara gjord av både Lindberg och Björquist, men att B:et är först tyder på att den ligger i hennes modellserie... Och visst är det extra mystiskt att modellens första dekor är Brun Linje (BL).

Comment

Working...
      X