Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inte Stig Lindberg väl?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Inte Stig Lindberg väl?

Har inte kunnat hitta någon dokumentation kring denna dekor från Gustavsberg. Äkta hälften vill gärna ha det till att Stig L ligger bakom, men jag är MYCKET skeptisk. Någon som vet?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Med tanke på att denna dekor inte finns dokumenterad som Stig`s torde den antingen vara en "dussinvara" av ngn dekormålare eller förborgad i djupet av porslinsnördarnas kännedom. Kan man få se en stämpel kanske?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag har aldrig sett den dekoren förut.....men det säger inte så mycket
      Tycker det verkar som om färgen och konturerna inte riktigt synkat så det kanske är sekunda och därför inte fått någon namnstämpel. För visst hade väl Ballo visat den om det funnits någon....han är väl rutinerad!?

Comment

Ska fixa bild på stämpeln. Lovar.
        Visst ser det ut som om färgen och konturerna inte r synkade, men jag har en hel hög med tallrikar som alla är likadana. Tittar man noga på mönstret (IRL) kan man notera att det inte går att lägga dem över varandra. Med andra ord; de' ska va' så!
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Har du inte visat den förut, Ballo? Jag tycker att jag känner igen den. Eller så var det någon annan som visade...
          Man kan inte komma fram till en viss konstnär enbart utifrån utseendet. Det är i princip 2 saker som behövs för att man ska kunna uttala sig om det. 1: en notering i någon slags dokumentation eller 2: En namnstämel/signering på baksidan (eller inne i dekoren någonstans). Innan dess är den anonym.
          Vad är det för modell på Tallriken? LL Flintgods som Berså? Eller är det en mjukt rundad bräm i benporslin? I det senare fallet skulle jag tro att det är en restaurangdekor och de är sällan dokumenterade. Och de har en tendens att "åka snålskjuts" på fabrikens övriga produktion. Finns det något annat än tallrikar? Restaurangserviser har sällan andra delar.

Comment

Det är LL flintgods men jag hittar ingen signatur dold i dekoren.
            Konfucius

Comment

Även jag har en trave av dessa, både mattallrikar och assietter.
              I’m a real mean bitch!

Comment

Å ingen namnstämpel?

Med tanke på hur yr man blir av att se den osynkade dekoren så kanske den har kommit till på slutet av 60-talet under påverkan av någon bokstavskombinationsdrog.

Finns en kaffeservis "Betula" som ser ut att ha liknande löv....vet inget om den heller, men ni kanske gör det...
                Lånad bild, så jag visar bara en liten del
                Last edited by Liljerik; 2008-05-04, 04:01.

Comment

Här kommer en bild på stämplen.
                  Bifogade filer
                  I’m a real mean bitch!

Comment

VDN-stämpel började användas vid Gustavsberg på slutet av 60-talet....

Comment

Liknar också Maxim som är gjord av Bibi Breger... Så det går ändå inte att säga något utan dokumentation.

Comment

Tänkte bara säga att Bibi Bregers Maxim-dekor är ganska lik också. Om man villl göra det lite mer oförutsägbart...

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
                          Finns en kaffeservis "Betula" som ser ut att ha liknande löv....vet inget om den heller, men ni kanske gör det...
                          Lånad bild, så jag visar bara en liten del
                          Väääääääldigt likt. Eller väldigtväldigtväldigt likt helt enkelt.
                          Konfucius

Comment

Orsäkta att det blev dubbelt... Det första inlägget "fastnade" på en vit sida...

Comment

Jag vidarebefordrade denna fråga (och några andra) till Margareta Hennix. Här är svaret:
                              "LÖV, Har sett den kan vara Karin B men
                              inte Stig L. LL flintgods 60-tal.
                              ...
                              hälsningar Margareta."
                              Konfucius

Comment

Working...
                              X