Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kanna Gustavsberg Dagmar
Collapse
X
-
Jag vet inte om jag kan tycka att den är så gräslig.
I brist på svar från Gustavsbergssamlare kan jag säga att mönstret med all förmodan är köpt från England. Troligen finns det ingen designer. Gustavsberg har ju tydligen tillverkat minst tre serviser med namnet Dagmar.
Comment
-
Svårsmält och ovanlig. Har vad jag kan minnas aldrig sett modellen på kannan förut. Så ful att den nästan blir snygg. Vad den stora massan än tycker om skapelsen är den värd att bevaras.
Servisen Dagmar tillverkades 1908-1924, enligt Signaturer.se. Men om kaffeservisen tillverkades lika länge är jag tveksam till.
Comment
-
Jag tror att sevisen Dagmar som tillverkas 1908-1924 är en annan med små blommor. Gustavsberg har ju nästan alltid en inpressad stämpel som kan ge ålder även om den ibland är otydlig så vill man få exakt år borde det gå.Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inläggSvårsmält och ovanlig. Har vad jag kan minnas aldrig sett modellen på kannan förut. Så ful att den nästan blir snygg. Vad den stora massan än tycker om skapelsen är den värd att bevaras.
Servisen Dagmar tillverkades 1908-1924, enligt Signaturer.se. Men om kaffeservisen tillverkades lika länge är jag tveksam till.
Comment
-
stämpel ...
Något av ett missfoster på flera sätt, inte bara designen.
Stämpeln som hamnat på kanten är bara delvis synlig, siffror under 75 eller 15 ?
Märkningen CT brukar betyda Carl Tielsch, men stämmer det med Gustafsberg ?
En del av naggen i nederkanten har tillkommit före glaseringen.
Jag bevarar den som ..?
Comment
Comment