Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål/supkopp??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skål/supkopp??

    Såg det här lite ovanliga föremålet i en grupp på fb.En liten gammal supkopp? med texten Visby samt Gotlands landskapsvapen.Den ägs av en kvinna i USA och jag har fått hennes tillåtelse att fråga om den och publicera bilderna i det här forumet.
    Stämpeln förbryllar mig litet då den liknar både den från tiden 1839-60 samt den från tiden 1920-45.
    Jag har inte sett något liknande förut och skulle gärna höra lite synpunkter från er.
    Click image for larger version

Name:	18892878_10211765269238543_924219674712598935_n.jpg
Views:	1
Size:	60,2 KB
ID:	680377
    Click image for larger version

Name:	19030198_10211765268318520_270667513110142254_n.jpg
Views:	1
Size:	40,8 KB
ID:	680378

  • #2
    Nej, inte supkopp. Möjligen saltkar, någon annan kanske vet.

    Inte stämpeln 1839-1860, den är inpressad. Stämpeln 1920-1945 använder normalt årtal, snarast är det stämpeln 1940-1970-talet.

    Comment


    • #3
      barber kop

      Comment


      • #4
        Har kikat här igen och jag tror absolut att det måste vara 1920-45 http://signaturer.se/Sverige/gustavsberg.htm
        Korkat av mig att ens fundera över den äldre stämpeln(jo jag har koll på att den brukar vara djupstämplad)Det står ju GustaVsberg inte GustaFsberg....

        Den är för liten för att vara en rak kopp så saltkar är nog troligast.Den känns lite som om att den skulle kunna vara från Granitserien.Ska googla vidare.
        Epla er et nettsted for kjøp og salg av håndlagde og andre unike ting!
        Last edited by Fnusfröken; 2017-06-07, 20:35.

        Comment


        • #5
          Skrev några rader till Porslinsmuseet

          Comment


          • #6
            Jag tror att det helt enkelt rör sig om en souvenir från en resa till Visby på 1920-talet.

            Comment


            • #7
              Ja, funderade om den hörde till en servis för någon visbyförening eller liknande. Men då borde det ju stå föreningens namn och inte bara Visby.

              Comment

              Working...
              X