Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd Stig Lindberg-modell?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Okänd Stig Lindberg-modell?

Kolla den översta frukostbricka på bilden (Allt i Hemmet 1960).
    Tekannan finns på bild i Gisela Eronns bok men utan namn. Koppen med det fräcka "örat" är helt ny för mig. Någon som vet namn på denna modell?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Ja, fast nej. PE skrev om denna på Antiknätets AntikPrat för något år sedan, men jag har inte sparat informationen. Den finns i en variant med breda blå ränder också. Jag har hållit i koppen och den är inte särskilt ergonomisk, om man så säger...

Comment

Finns där uppgifter om den främre koppen, den med bladlika penseldrag?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Den måste ju ändå ha funnits i serieproduktion? I tidningen anges priset till 15 kronor men tyvärr inte någon modellbeteckning. Tekannan som även ska ha en överdel är prissatt till 50 kr.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Jodå, det var serietillverkad fajans, även om den inte kom i så stor serie. Precis som den mesta fajansen, alltså. Den är märkt under på ungefär samma sätt också med siffror bokstäver och en målarsignatur.

Den främre koppen är också en Gustavsbergare och finns i flera olika färgställningar. Kommer inte ihåg exakt men har för mig att det är Bibi Breger som är mamma till den. Ber att få återkomma om den.

Comment

Enligt mina källor heter den främre koppen Nippon och Karin Björquist lär vara mamma till den.

Comment

Jag hade min kopp kvar och den var märkt i botten V/7 200 (svartrandig) målarsignatur Franca Pugno. Dessutom en gräddkanna i blå ränder med modellnummer 202 (inget dekornummer) målad av Hellinä Pitkänen.

Det kan mycket väl vara Karins Nippon, så jag slutar leta nu och litar på dig...

Comment

Jag vet inte heller säkert men jag hittade en länk och där är den i en annan fägsättning.

Comment

Tack Stingusför länken! En härlig färgsättning.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

HEJ !

Den där Lindberg-koppen i fajans gjordes som en del av en teservis som hette BRUK. Den gjordes som en nyhet till Lindbergs utställning på George Jensen i New York 1957.
                    I servisen ingick kopp, en tedosa (med kork i ett hål på burken) och en lustig liten fajanssked till, gräddsnipa, fyrkantiga fat och en sockerskål.
                    Det kan inte ha gjorts många av den. Koppens pinnar till hänklar är ergonomiskt usla. Antagligen inspirerade av de pinnar som Lindberg lite "japanskt" använde i sitt konstgods vid de här tiden. (Raka rörvaser med tvärgående stengods eller träpinnar) Både kopp och stengodsrör förekom på affischen till utställningen.
                    Våren 1962 konstaterades på Gustavsberg att serien var svår att få fram i produktion och att den dessutom var svårsåld. Serien lades ner och ströks ur katalogerna.
                    Hälsningar
                    PE

Nippon-koppen ska vara Bibi Breger. Jämför med hennes dekorer på Comedia tex. Samma penselspråk. Inget om Nippon i Björquist-boken.

Comment

Välkommen hit! Skönt med lite be-(för-?)lästa personer härinne också. Jag går mest på maggropen och ett bra bildminne (och en himla massa saker framför ögonen)...

Comment

Inlägg från Margareta Hennix:
                        Översta Brickan är men Stig L ," Bruka ". Mitten brickan med
                        Karin Björkquist Theservis " cobolt ", modell vardag.
                        " Nippon ", Bibbi Breger.
                        Konfucius

Comment

Working...
                        X