Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Såskanna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Såskanna

Fick denna vackra såssnipa. Märkt: Gustafberg 05, och SS. Vad heter porslinet och hur gammal är snipan?Click image for larger version

Name:	DSCN1912.jpg
Views:	1
Size:	91,1 KB
ID:	672321Click image for larger version

Name:	DSCN1913.jpg
Views:	1
Size:	58,3 KB
ID:	672322

Hallå Pryltanten,
    Fin snipa, och bra skick ser det ut som. Kan inte Gustavsberg, men nog luktar det sent 1800-tal. Prylsnubben vet nog.

Där under G-stämpeln tror jag man kanske kan tyda namnet på dekoren. Försök tyda, berätta, lycka till och so long...
    Last edited by Maria; 2016-01-01, 19:29.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Pryltanten,
      Fin snipa, och bra skick ser det ut som. Kan inte Gustavsberg, men nog luktar det sent 1800-tal. Prylsnubben vet nog.

Där under G-stämpeln tror jag man kanske kan tyda namnet på dekoren. Försök tyda, berätta, lycka till och so long...
      Tack för svar! Snipan är verkligen fin. Har inga skal. Jag tycker att jag har kollat noga. Men, ska förstora upp fotot och se om jag hittar något. HAREBRA!

Comment

Ursprungligen postat av Pryltanten Visa inlägg
        Tack för svar! Snipan är verkligen fin. Har inga skal. Jag tycker att jag har kollat noga. Men, ska förstora upp fotot och se om jag hittar något. HAREBRA!
        Hittar inget. Bara ett Stort G i början med ett ankare rakt igenom. //Pryltanten

Comment

Såssnipan är tillverkad 1905 på gustavsberg (05). SS står antagligen för modellen,
          hittar den inte tyvärr. Den tryckta dekoren är tidstypiskt. Kanske den heter Stella,
          förmodligen inte rätt, liknande dekorer finns många snarlika av.
          Last edited by prylsnubben; 2015-12-30, 17:37.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Såssnipan är tillverkad 1905 på gustavsberg (05). SS står antagligen för modellen,
            hittar den inte tyvärr. Den tryckta dekoren är tidstypiskt. Kanske den heter Stella,
            Tack för din information. Jag ska fortsätta leta. Kan inte hitta nån bild på porslin med denna dekor. Märkligt. Måste ju finnas andra oblekt med samma dekor.

Comment

En stjärna i kanten...

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Hallon,
              Tror på Stella. Började tillverkas på 1890-talet så 1905 stämmer ganska bra även om det är året för när modellen/godset gjordes...
              So long....

Comment

Hallon,
                Tror på Stella. Började tillverkas på 1890-talet så 1905 stämmer ganska bra även om det är året för när modellen/godset gjordes...
                So long....
                Såg en tallrik med samma mönster på instidy.com. Men namnet framgick inte. Bara att det var Gustavberg.

Comment

Såg en tallrik med samma mönster på instidy.com. Men namnet framgick inte. Bara att det var Gustavberg.
                  Tror jag hittat svaret. Juno av Arvid Ekberg. 1890-talet. Kan det stämma?

Comment

Tror jag hittat svaret. Juno av Arvid Ekberg. 1890-talet. Kan det stämma?
                    Hej!

Tror att det stämmer. Jag tänkte direkt på Juno när jag såg din bild.

Comment

God fortsättning...

Ursprungligen postat av Staffordshire Visa inlägg
                      Hej!

Hallå, Tveksamt, Juno tillverkades inte i grönt enligt min bristfälliga facklitteratur. Tiden är rätt. Om nu snipan skulle tillhöra en bordsservis borde den vara märkt med servisen namn. Man var väldigt noga med det. So long....

Comment

Hallå, Tveksamt, Juno tillverkades inte i grönt enligt min bristfälliga facklitteratur. Tiden är rätt. Om nu snipan skulle tillhöra en bordsservis borde den vara märkt med servisen namn. Man var väldigt noga med det. So long....
                        Jag har haft många delar av Juno i grönt men har nu bara en skål kvar. Vid jämförelse ser jag att dekoren nog inte stämmer men är ganska lik....
                        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Staffordshire Visa inlägg
                          Hej!

Tack! Då vet jag.

Comment

Working...
                          X