Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustavsberg Studio- Tekopp- Stig Lindberg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gustavsberg Studio- Tekopp- Stig Lindberg?

Hej!

Undrar om någon kan ge mig lite mer info om den här tekoppen? Stig Lindberg? Vem har dekorerat? All info välkomnas!

//V
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av VOVERORA Visa inlägg
    Hej!

Undrar om någon kan ge mig lite mer info om den här tekoppen? Stig Lindberg? Vem har dekorerat? All info välkomnas!

//V
    Puffar upp det här lite!

Comment

Den gröna "droppen" är signaturen för Gofredo Nanini som var fajansmålare på Gustavsberg. Det var fler konstnärer som använde den blå handen, troligen borde det finnas en signatur i så fall?? Studiohanden utan signatur sägs vara av SL men vet inte om det gäller för alla osignerade studiohänder.

Comment

Tack! Hittade dessa. Dom är inte heller signerade. Men Bukowskis kanske inte alltid har rätt?!

Comment

Fajans, olika målade dekorer i rosa, svart, grönt, grått och svart. Signerade med studiohanden i blått, modellnummer samt olika målarsignaturer.

Comment

Studiohand utan SL's signatur ska vara gjorda efter hans design, men alltså inte original gjorda av honom. Vad jag inte vet är om det finns osignerade "händer" av andra konstnärer...
            Bukowski vandrar på slak lina tycker jag, de skriver endast SL utan vidare specifikation. Man kan tolka det som man vill. Tycker att det är en viss skillnad mellan original gjorda av SL och gjorda efter hans design.... Vilket ju B borde känna till...

Comment

Working...
            X