Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustafsberg möter Sunderland!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gustafsberg möter Sunderland!

Hej! Har fått tillstånd att fråga runt om detta tvättfat av ägaren till bilderna, då jag blev helt kär i det. Dekoren på tvättfatet , undertill i varje fall, är Gustafsbergs "Balder", tillverkades mellan 1900-1910 enligt stämpel. Upptill och inuti däremot, är det Sunderland lustreware/Sailors Farewell-motiv! Hur kan det komma sig? Kan det vara ett beställningsjobb? Tycker det himla intressant, har aldrig sett ett svenskt föremål med den rosa engelska dekoren förut.. vet att fabriker både köpte och stal dekorer, men detta känns speciellt. Någon av er duktiga här inne som vet något eller har sett liknande? Vore kul att veta!

Click image for larger version

Name:	10917338_10152554674027124_6183671200048904663_n.jpg
Views:	1
Size:	41,4 KB
ID:	667712Click image for larger version

Name:	10931350_10152554673537124_3340734118471220991_n.jpg
Size:	57,9 KB
ID:	667713Click image for larger version

Name:	10409230_10152554676517124_1983002818428114089_n.jpg
Size:	32,9 KB
ID:	667714
    Bifogade filer

Hönan eller ägget...?

Hallå Trollflugan,
    Du gör skäl för namnet, det här är kul och öppet för spekulationer. Så mycket är väl klart att G:berg står bakom yttrersidans dekor och därmed också glasyren.
    Dekoren på insidan är Sunderland (dock inte sailors Farewell/Return, se bif bild). Det skiljer ca 50 år mellan tillkomsterna för dekorerna. Djupstämpel i godset/modell beteckning saknas vilket var vanligt England.
    Alltså, det är engelskt gods med Sunderlanddekor som hamnat i Gustavsberg för ny dekor på utsidan. Fruktansvärd kontamination. Alltså någon form av "provtryck" på material man köpt från England.... so long

PS. Gillar att bli motsagd, det brukar leda framåt...
    Kanske kan stämpeln i botten vara svar på frågan, ser den inte nu, kan du bokstavera? Då kan jag kolla i min samling Sunderland.
    Bifogade filer

Comment

Tack för ditt svar! Visste inte det om Sailors farewell, tackar!

Signaturen ser ut som SNS!

Tycker det är märklig sak.. skulle man använda äldre föremål för provtryck? Kanske gillade man formen på föremålet? Intressant, men hård, nöt att knäcka!

Comment

Nja, min hypotes är bara att G:berg köpt in ett parti halvfabrikat för att testa om man kunde göra någonting bra av det hela.
        Uppenbarligen inte.
        SNS ser ut att vara ristat i massan och handstilen är inte så himla svensk. So long....

Comment

SNS är en ägarsignatur tex.. Sven Nilsson

Comment

Hallå, Det tror jag också, men den ser ut att vara ristad under grayren. Kanske ett beställningsarbete? So long...

Comment

Working...
            X