Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skål el tvättfat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• skål el tvättfat

Vet någon årtalet på en skål Gustavsberg med stämpeln St Angelo?

Den ska ha gjorts under 1840-talet.

Har själv en tallrik som är i två delar

Comment

jag ska sätta in en bild imorgon. vet du om det är nå värde i en sån skål?

Comment

Ser fram emot bilden

Värdefrågor ääär svåra.....får ju nu tillfälle att hänvisa till PES "porslinsvärdetråd"

Men mitt tips där att kolla på Tradera funkar nog inte på din skål, tror inte du hittar St Angelo där....
        Kan nog finnas fler än jag på forumet som skulle vara intresserade av den, åtminstone om den är i fint skick. Du får gärna lägga ett pm till mig om du lägger ut den på någon nätauktion. Det är ju också bästa sättet att få veta värdet den dagen

Comment

1837 har jag för mig att den börjar tillverkas, fast den har gjorts i en massa varianter som jag antar att Peter S är den som har lite koll på.
          Sådana som jag kan vara roade av den även om den inte är i perfekt skick - men om den skall skickas är nog priset jag i sådana fall vill betala mindre än en eventuell frakt

Stämpel säger ju annars en del om åldern - är det den ovala med ankaret och Gustafsbergs-namnet ovanför utan årtal används den väl 1839-1860.
          Kan ju passa på att lägga ut en assiett så länge - kanske kan någon datera den närmare också på samma gång
          Bifogade filer

Comment

Lutteman's Svenskt porslin säger 1840-tal, Serviser från Gustavsberg säger 1840-tal

Comment

Jag vet inte mer än att de tidigaste hade en bild på själva Castel St Angelo (i Rom). Det var f.ö. första gången GUstavsberg använde servisnamnet i stämpeln. Det är alltid svårt att sia om ålder på de här gamla serviserna. Om det har varit en populär dekor kan de t.o.m. ha tillverkat den långt efter den slutade finnas med i priskuranterna (för att ha som kompletteringsgods). Så länge modellen gjöts kunde de nog klämma på en och annan koppargravyr som utgått... Å andra sidan kan vitgodset legat länge och väntat på dekoreringen och därför fått en äldre stämpel än dekorens första tillverkningsår...

Comment

det är ingen direkt stämpel det är nog ett tryck och så står de G.B.under

Comment

bilder

Här kommer bilder, är det en skål eller kanske ett tvättfat? Gjordes den med olika motiv vid olika år? Den har ju en del krackeleringar men jag tycker den är jättefin i alla fall
                  Bifogade filer

Comment

Ett ragufat är det. Det verkar sakna det toppiga locket, men jag är osäker på om alla såldes med lock en gång i tiden...
                    Vad skönt att få hänvisa till en gammal tråd:

Comment

ja Peter du har nog rätt den tanken slog mig inte, det är nog för att den är så stor,jag trodde mer på ett tvättfat.

Comment

St Angelo gjordes som sagt pa 1840 talet, tva olika utgavor, en i blatt och en i svart. Som ocksa sagts finns det ett flertal dekorationer men kantendekorationen ar snarlik dock igen med olika bilder. Sjalv har jag ett fat i blatt (som ar helt). Gillar ditt fat!!

Comment

tack för alla svar det är jättespännande att få bakgrund till föremålen.

Comment

Working...
                          X