Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ranka modell SGF och modell A

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Ranka modell SGF och modell A

Har en kopp med fat Ranka i modell SGF, men sett bilder på samma dekor i modell A (tror jag)
    Är kopparna i modell A den äldre?
    När exakt kom modellen SGF till, och vilka övriga dekorer finns i modellen?

Hallå Ranka,
    Härlig servis, Gustafsberg, Börja samla. Utan bilder är det svårt att tycka till om olika modellerna
    men rent generellt kan man nog säga att fabrikerna märkte godset i bokstavsordning per kategori.
    Från A till... A den första/tidigaste. Delar i en dekorserie kunde alltså få olika modellnummer. Dessutom var
    det inte ovanligt att man"klistrade" på en ny dekor på en gammal modell.
    Vad SMG står för vet jag inte.
    So long...

Comment

Googla på 'Ranka Stig Lindberg' så ser du vad jag menar.

Min kopp är den högre modellen, sen finns det en låg rund modell som jag tror är Gustavsbergs A-modell.
      Den höga koppen är Gustavsbergs SGF-modell, som designades av Stig. Men jag vet inte vilket år den kom till. Finns andra dekorer till både A-modellen och SGF-modellen.

För övrigt har jag sett bilder på Ranka i SGF-koppen med en utvändig dekorrand överst. Min kopp har dekorranden invändigt längst upp.

Jag antar (helt fräckt) att den runda låga A-koppsmodellen är den som kom ut 1942, för jag tippar att SGF-modellen kom till i mitten på 50-talet.. , men som sagt - jag vet inte exakt vilket år.

Gösta Arvidsson skrev en tegelsten till bok om Gustavsberg, porslinet och konstnärerna. Kanske finns uppgiften där, men tyvärr har jag inte tillgång till boken.

Comment

Working...
      X