Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan Du Inte Tala

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kan Du Inte Tala

Hittar flera sådana parian-figuriner på bl a Auctionet. Där anges de vara Gustavsberg. Men det finns inga stämplar ( åtminstone visas inga). Hur kan man vara säker på att det är Gustavberg?
    Bifogade filer

Säker kan man inte vara, och det är alltid tryggast om det finns en tydlig stämpel.
    Finns ingen märkning alls, ja då kan det vara fråga om tyskt, samtida plagiat avsett för den svenska marknaden.

Comment

Dom som är gjorda hos Gustavsberg är alltid djupstämplade. Och är bättre gjorda än denna. Denna ser dessutom ut att vara lite för liten i sockeln. Dessutom saknas frågetecknet.
      Tror att du har rätt gideon.
      Men vad vet jag. Utgår bara efter det jag sett.
      Last edited by MrTompa; 2014-07-11, 15:25.

Comment

Ja, det finns en mängd varianter i olika material, till och med i målat gips.

Frågetecknet missade jag. Du är skarpsynt.

Comment

Här är originalet från Gustavsberg, som skiljer sig en del från arpaksads exemplar.

Comment

Ja. Den är vacker. Väldigt vacker. En riktig svensk klassiker. Har man levt mer än halva livet har man med största säkerhet stött på den i någon form tidigare. Din är oxså fin arkpasad. Men ingen från Gustavsberg.

Comment

Håller med föregående talare, dessutom är parian vitare än exemplet.
              Ofta drar dessa billigare varianter åt det grådaskiga hållet samtidigt
              som de inte är lika välgjorda. De är även grövre i strukturen, parian
              är som en babystjärt och inte alls strävt.
              Ibland är Gustavsbergsstämpeln riktigt svår att upptäcka kan tilläggas.

Comment

Working...
              X