Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hötorget-Stig L.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hötorget-Stig L.

Denna tallrik har man ju sett då och då, fick fatt på en själv igår till ett rimligt pris.
    När jag kollar lite på nätet efter dessa så hittar jag bara sådana med en stämpel
    på undersidan som säger PUB 1882-1957, tallriken sägs utgiven till PUB-s 75-års
    jubileum. Men min tallrik har bara den vanliga Gustavsbergsstämpeln från den tiden,
    dessutom står det 23 och SWEDEN samt benporslin. Är min gjord för exportmarknaden,
    eller är det en andrasortering, det finns lite missar i trycket.
    Bifogade filer

Gillar PUB...

Hallon,
    Rolig tallrik. Sannolikt en gång i tiden beställd av PUB som minnesmärke. Men så såg fabriken
    kanske möjligheten att sälja på en större marknad.... en hypotes så god som en annan..
    So long...

Comment

Funderar på varför man skriver "SWEDEN" och sedan "BENPORSLIN"....lite inkonsistent kan man tycka...kan dessvärre inte hjälpa dig ut ur mörkret........

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallon,
        Rolig tallrik. Sannolikt en gång i tiden beställd av PUB som minnesmärke. Men så såg fabriken
        kanske möjligheten att sälja på en större marknad.... en hypotes så god som en annan..
        So long...
        Om det är som Du tänker så borde man väl se fler tallrikar med min märkning, om nu den
        märkningen kom senare och vände till en större marknad. Funderar själv i motsatt riktning,
        om min kanske var tidigare, en liten förlaga som sedan blev populär och försågs med den
        andra märkningen.

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
        Funderar på varför man skriver "SWEDEN" och sedan "BENPORSLIN"....lite inkonsistent kan man tycka...kan dessvärre inte hjälpa dig ut ur mörkret........
        Ingen konsistens där inte, bara sladdrigt sladder. Ingen konsekvens heller för den delen.

Comment

Hallå, Visst kan det vara så, att din är lite äldre. I texten på framsidan nämns inte PUB och årtalen... so long...

Comment

Inconsistent-selfcontradictory....bra engelska blev dålig svenska, sorry about that!

Comment

Bara roligt med lite kontamination sammanblandning.

Comment

Working...
              X