Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustafsberg knottrig vas.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gustafsberg knottrig vas.

Hej
    Har fått i min ägo en vacker grön knottrig vas med blommor som liksom står ut från vasen. Den är märkt Gustafsberg. Det finns även ett plustecken och numret 85 i botten. Jag skulle vilja veta vad det är för designer, när den är gjord och om den kan vara värd något. Tackar på förhand för hjälpen... Click image for larger version

Name:	PICT1086.jpg
Views:	1
Size:	165,1 KB
ID:	657549Click image for larger version

Name:	PICT1087.jpg
Size:	101,7 KB
ID:	657550Click image for larger version

Name:	PICT1088.jpg
Size:	157,5 KB
ID:	657551Click image for larger version

Name:	PICT1089.jpg
Size:	167,2 KB
ID:	657552

Grattis till en fin vas i så kallad mossmajolika! Sådana här pjäser gjordes ofta i slutet av 1800-talet så jag skulle tro att 85 står för tillverkningsår 1885. Designerns (eller dessinatören som man sa vid denna tid) namn är med största sannolikhet okänt. Värdet är som alltid svårt att ha någon bestämd uppfattning om när det gäller sådana här ovanliga föremål. Jag skulle tro att du får bäst betalt om du säljer den på Tradera, men jag gissar att det rör sig om mindre än en tusenlapp.

Jag skulle definitivt bjuda på den!

Här finns en tråd om mossmajolika: http://precisensan.com/antikforum/sh...t=mossmajolika
    Last edited by Hossbach; 2013-04-24, 19:31.

Comment

Oj, jättefin, lite skavanker men behåll den!!!

Comment

Och nu finns den på Tradera med utropspris 700 kr. http://www.tradera.com/unik-gustafsb...2290_182573624

Men att säga att den har "små skavanker som knappt syns" är väl inte helt korrekt? bland annat saknas en hel blomstjälk...

Comment

Vem har sagt, "som knappt syns?" Eller var det på Tradera?...jo, det var det.....beror lite på vilken sida av vasen som visas....
          Last edited by Andres; 2013-05-23, 22:47.

Comment

Men den är ändå häftig! Mossmajolika lär väl aldrig produceras igen, så man kanske skulle slå till?

Comment

Working...
            X