Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustavsberg Dek.5236

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gustavsberg Dek.5236

Tänkte titta här om det finns någon som kan tänkas veta något om
    detta fat. Har absolut ingen aning om det mer än det står gustavsberg.
    Stämpel har jag jämfört mellan 1830-1860 som stämmer mer än den mellan
    1939-1950. Tror det är någonstans från 1830-1860 då ankaret inte har någon spets nedåt och kättingen börjar längre ut
    än liknande stämpel 1939-1950. nå kommer troligen ha fel.

Click image for larger version

Name:	samlingsbild.jpg
Views:	1
Size:	57,1 KB
ID:	657260

Ursprungligen postat av act4 Visa inlägg
    Tänkte titta här om det finns någon som kan tänkas veta något om
    detta fat. Har absolut ingen aning om det mer än det står gustavsberg.
    Stämpel har jag jämfört mellan 1830-1860 som stämmer mer än den mellan
    1939-1950. Tror det är någonstans från 1830-1860 då ankaret inte har någon spets nedåt och kättingen börjar längre ut
    än liknande stämpel 1939-1950. nå kommer troligen ha fel.

[ATTACH]132317[/ATTACH]
    Det är inte ett 1800 tals fat, kolla stavningen. De började använda gustavsberg ist för gustafsberg runt 30 talet.
    De ska stå ett årtal i djupstämpeln om du tittar noga på vardera sida av ankaret

Comment

Hallå,

Tippar på 1920-tal. Som Triton82 skrev så ska årtalet finnas på djupstämpeln.

Comment

Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
        Hallå,

Tippar på 1920-tal. Som Triton82 skrev så ska årtalet finnas på djupstämpeln.

Jag klarar inte av att läsa vad som står. ser ut som djupstämpeln inte är ordentligt gjort.
        Click image for larger version

Name:	djupstämpel.jpg
Views:	1
Size:	107,4 KB
ID:	546919
        men ett öga som är tränat kanske klarar det.

Comment

Jag tycker det står 1921. Det skulle vara intressant att höra varför årtalet är viktigt?

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
            Jag tycker det står 1921. Det skulle vara intressant att höra varför årtalet är viktigt?
            Jag har ärvt det av min mormor. vill veta om det är möjligt att hon köpt det nytt eller ärvt det.
            Kan inte fråga då mormor är död.

men klart skulle de också va roligt och veta något om den som tagit fram mönstret etc. värde finns det inget i den som jag tror förutom affektionsvärde
            Last edited by act4; 2013-04-03, 11:44.

Comment

Intressant fråga.....är det viktigt med att bestämma årtal...nej och ja, det kan vara intressant ur den synpunkten att man har ett begrepp om var i tiden vi befann oss när dessa saker stod på matbordet, spännande också och vem vet, kanske årtalet blev viktigt trots allt om man vill katalogisera sitt porslin....men vi byter ordet viktigt (som frågeställaren aldrig använde) till intressant eller spännande tycker jag.....
              Last edited by Andres; 2013-04-03, 17:41.

Comment

Working...
              X