Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wilhelm Kåge - Vogue

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Wilhelm Kåge - Vogue

Wilhelm Kåge - Vogu

Sökt som en galning ett tag efter dessa kaffekoppar av Kåge. Märkt VOGUE. Men hittar inget någonstans. Vänder mig hit o hoppas att någon kanske vet något om dessa underbara kaffekopppar. VOGUE verkar vara handskrivet o inte tryckt. Då alla ser lite olika ut i den texten. Hoppas på att någon vet något om dessa!!

Click image for larger version

Name:	Hej 034.jpg
Views:	1
Size:	63,5 KB
ID:	657012Click image for larger version

Name:	Hej 035.jpg
Size:	37,7 KB
ID:	657013Click image for larger version

Name:	Hej 036.jpg
Size:	59,7 KB
ID:	657014Click image for larger version

Name:	Hej 037.jpg
Size:	56,8 KB
ID:	657015

Vogue omnämns inte alls i Gösta Arvidssons praktverk (2007) om Gustavsberg, men att det är fråga om K-modellen, förstår man av bilderna och texterna tiill dem, på sidorna 153 och 197.
    De rör andra dekorer, men är nog så informativa för Din del ändå:
    1.
    "Terrin i en planbottnad K-modell från 1920. K-modellen hade mjuka former som anpassats till benporslinets produktionstekniska förutsättningar."
    2. (kopparna har samma öron som på Din servis Vogue)
    "Dekoren Guldstjärna ritade Wilhelm Kåge 1923 till sin mjukt eleganta K-modell från 1920. Dekoren består av ett kromotryckt band med stämplade guldstjärnor längs föremålens kanter. Mitt på dem finns en stiliserad blomma med guldinslag. Nu inleder Wilhelm Kåge sin återkommande vana att ge sina serviser en bård på brämet och en blomma mitt på spegeln."

Comment

Ohh tackar Gideon. Färgerna är inte så helt olika heller. Ja då torde denna service vara tämligen ovanlig. Och gjord någon gång i det tidsspannet runt 1923. Kan det vara så att det är frågan om en försöksserie?

Mvh MrTompa

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Vogue omnämns inte alls i Gösta Arvidssons praktverk (2007) om Gustavsberg, men att det är fråga om K-modellen, förstår man av bilderna och texterna tiill dem, på sidorna 153 och 197.
      De rör andra dekorer, men är nog så informativa för Din del ändå:
      1.
      "Terrin i en planbottnad K-modell från 1920. K-modellen hade mjuka former som anpassats till benporslinets produktionstekniska förutsättningar."
      2. (kopparna har samma öron som på Din servis Vogue)
      "Dekoren Guldstjärna ritade Wilhelm Kåge 1923 till sin mjukt eleganta K-modell från 1920. Dekoren består av ett kromotryckt band med stämplade guldstjärnor längs föremålens kanter. Mitt på dem finns en stiliserad blomma med guldinslag. Nu inleder Wilhelm Kåge sin återkommande vana att ge sina serviser en bård på brämet och en blomma mitt på spegeln."

Comment

Riktigt fina och tämligen ovanliga skulle jag tro, särskilt i detta fina skick.
        Kan bara bidra med detta...........
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Riktigt fina och tämligen ovanliga skulle jag tro, särskilt i detta fina skick.
          Kan bara bidra med detta...........
          Tackar prylsnubben... Nyfiken.. Varifrån kommer den noteringen? Felstavad är den iaf

Comment

Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
            Tackar prylsnubben... Nyfiken.. Varifrån kommer den noteringen? Felstavad är den iaf
            Bläddra ner en bit på sidan så finns där dekorer i bokstavsordning.
            Last edited by prylsnubben; 2013-03-21, 11:19.

Comment

Working...
            X