Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kåges argenta vas utan dekor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kåges argenta vas utan dekor?

    Hej på er.

    Jag undrar varför det finns objekt (vas) som kåge har handdrejat och stämplat(handrejat + kåge) i botten men som han sedan inte har målat dit argentan på?
    Är det någon andra sortering? Jag har kollat runt lite på nätet och sett att den vas jag har fast med dekoration ligger på en 4000-5500 kr beroende på vem det är som säljer.

    Finns det några bra böcker man kan läsa om just kåge?

    kram

    Helen

  • #2
    Oftast tror jag det handlar om andrasortering. Det finns en del äldre helgröna objekt som är förstasortering, men de är ordentligt signerade (målat) i botten ändå. Om man upptäckte missar i glasyren så ville man nog inte kosta på silverbeläggning på dessa.

    Observera att Kåge aldrig har drejat något själv. Han är "designer" och inte keramiker... Det finns inga kompletta böcker om Kåge eftersom hans verksamhet har varit så stor att den är svår att greppa, men Gisela Eronns bok är väl en ingång. Annars anses väl fortfarande Nils Palmgrens bok om honom från 1953 vara den mest heltäckande...

    Comment


    • #3
      Tack snälla peter för ditt svar. Du är en klippa :-)

      Ha en riktigt bra dag

      ps. du vet möjligt vis inget om min andra tråd under glas, där jag frågar om champagneglasen?

      Kram

      Helen

      Comment


      • #4
        Tack för berömet, men jag är långt ifrån klippa på glas.... Har ingen som helst aning, faktiskt.

        Comment


        • #5
          Agenta utan agenta kan man väl jämföra med en osatmacka utan ost!?

          Comment


          • #6
            Eller en biff stroganoff utan biff... Bara själva såsen kvar....

            Comment

            Working...
            X