Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Landsorts fyr, Nynäshamn flaska i benporslin - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Landsorts fyr, Nynäshamn flaska i benporslin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Landsorts fyr, Nynäshamn flaska i benporslin

När man googlar Landsorts fyr dyker det upp ganska många souvenirer, dock inte någon tillverkad av Gustavsberg. Flaskan som är gjuten och handmålad är 18 cm hög och djupstämplad Landsorts fyr, Nynäshamn och Gustavsberg, Sweden. Ankaret har 1930-40-tals utseende. Runt proppen är det virat maskeringstejp. Sista bilden är manipulerad för att stämpeln ska synas.

Har någon sett andra fyrar från Gustavsberg eller vet mer om denna flaska?

Click image for larger version

Name:	Landsorts fyr Nynäshamn Gustavsberg res.jpg
Views:	1
Size:	18,3 KB
ID:	655256Click image for larger version

Name:	Landsorts fyr Nynäshamn Gustavsberg (3) res.jpg
Size:	26,4 KB
ID:	655255

Nej, egentligen har jag inga fakta att komma med, men...

Det är nog inte ett alltför vågsamt krumsprång att gissa på Lisa Larson och att fyren är relativt ny. Hon ställde ut på Gustavsbergs Porslinsmuseum under tiden 22/5-24/10 2010 och kan ha haft den till försäljning då?
    En fråga till museet eller henne själv, kan inte skada.

Name:	Lisa Larson utställning.jpg
Size:	24,3 KB
ID:	542638

En annan fyr av henne.

Name:	Lisa Larson Fyr.jpg
Size:	19,3 KB
ID:	542639
    Uppförstorad googlebild av en mer än två månader gammal traderaauktion.
    Last edited by Gideon; 2012-11-29, 14:52.

Comment

Hallå Kapten,
      Den där fyren har jag siktat, inköpt för ca 30 år sedan men bortskänkt som lysningspresent till en vän som gifte sig på Öja.
      Tror faktiskt inte att det finns fler fyrar från Gustavsberg (om du nu tänker på en serie). Kan möjligen vara en give-away
      beställd av kommunen för att hedra prominenta gäster. Jobbade år kommunen som enögt såg fyren som ledmärke i marknadsföring
      och reklam. Om det finns flera borde jag ha stött på, men jag kan ha fel... so long...

Comment

Eller till anställda jubilarer i kommunens tjänst. I Nacka kommun finns dels lusthuset i Stora Nyckelviken,
        dels vattentornet, båda tillverkade av Gustavsberg.

Comment

Tack så mycket för era svar!

Jag känner mig något tveksam till Lisa Larson, eftersom jag förmodar att hon hade satt sin signatur på den.

Kim, du skriver att du köpte din fyr för 30 år sedan. Var fyrtornet nytt då eller köpte du den i antikaffär?

Att det kan ha varit en specialbeställning och gåva till Nynäshamns kommuns jubilarer är fullt möjligt om inte inte Kim köpte den som ny i affär. I så fall kanske kommunens var märkta med text eller kommunvapen.

Comment

Så här i efterhand, inser jag att jag var för snabb och slarvig med omdömet, vilket får skyllas på den mycket fräscha, röda färgen och blanka glasyren.
            Dessutom uppmärksammade jag inte att ankartrossen går åt vänster, istället för höger som den gör i senare tid.

Föremålet är ovanligt väl bibehållet för att vara från 1940-talets början, för det är nog i den tiden vi får spåna.
            Jag tror också att det var ett beställningsverk, och med lite tur kan Kjell Lööw eller medarbetare svara att det var Kåge som gjorde den. Mem det fanns ju fler formgivare...

Så glöm det där med Lisa Larson.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Tack så mycket för era svar!

Jag känner mig något tveksam till Lisa Larson, eftersom jag förmodar att hon hade satt sin signatur på den.

Kim, du skriver att du köpte din fyr för 30 år sedan. Var fyrtornet nytt då eller köpte du den i antikaffär?

Att det kan ha varit en specialbeställning och gåva till Nynäshamns kommuns jubilarer är fullt möjligt om inte inte Kim köpte den som ny i affär. I så fall kanske kommunens var märkta med text eller kommunvapen.
              Hallå Kapten.
              Mitt minne är vagt men så mycket är klart att gåvan skulle vara en "antikvitet" med koppling till mottagarna. Sannolikt inköpt hos "Ragge Z" i gamla stan.
              Frågan om kommunlogga är knepig men min uppfattning ätt fyren var/är ett signum och kanske ville Gustavsberg kunna sälja in mästerverket på andra målgrupper.
              So long...

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Så här i efterhand, inser jag att jag var för snabb och slarvig med omdömet, vilket får skyllas på den mycket fräscha, röda färgen och blanka glasyren.
                Dessutom uppmärksammade jag inte att ankartrossen går åt vänster, istället för höger som den gör i senare tid.

Föremålet är ovanligt väl bibehållet för att vara från 1940-talets början, för det är nog i den tiden vi får spåna.
                Jag tror också att det var ett beställningsverk, och med lite tur kan Kjell Lööw eller medarbetare svara att det var Kåge som gjorde den. Men det fanns ju fler formgivare...

Så glöm det där med Lisa Larson.
                Ja, skicket är som nytt och om den hade varit producerad idag misstänker jag att man förmodligen hade gjort själva tornet slätt och tagit bort de utskjutande partierna vid fönsterna och dörren för att kunna screentrycka de svarta detaljerna. Vad gäller märkningen håller jag med dig om din datering. Jag skrev att den är djupstämplad men så är inte fallet utan jag tror att märkningen fanns redan i formen.

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå Kapten.
                Mitt minne är vagt men så mycket är klart att gåvan skulle vara en "antikvitet" med koppling till mottagarna. Sannolikt inköpt hos "Ragge Z" i gamla stan.
                Frågan om kommunlogga är knepig men min uppfattning ätt fyren var/är ett signum och kanske ville Gustavsberg kunna sälja in mästerverket på andra målgrupper.
                So long...
                Tack för svaret! Nu när vi vet att den inte var ny runt 1980, tror jag inte så mycket på specialbeställningsalternativet.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Jag skrev att den är djupstämplad men så är inte fallet utan jag tror att märkningen fanns redan i formen.
                  Just det, och det fick mig att tänka på Presentaserien hos Gustavsberg. Också i den har delarna fått märkningen i formen.
                  Last edited by Gideon; 2012-11-30, 23:34.

Comment

Hallå Kapten,
                    Jag är inte säker på att man kan utesluta give-away-teorin. (Jfr Snubbens svar). Nej, tror att fabriken fått en beställning från kommunen
                    (via annonsbyrå eller presentföretag) och gått med på att slopa loggan för att kunna skapa en andra marknad. Därom kan de lärde tvista. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå Kapten,
                      Jag är inte säker på att man kan utesluta give-away-teorin. (Jfr Snubbens svar). Nej, tror att fabriken fått en beställning från kommunen
                      (via annonsbyrå eller presentföretag) och gått med på att slopa loggan för att kunna skapa en andra marknad. Därom kan de lärde tvista. So long...
                      Goderafton Herr Kimmen.
                      Jomenvisst, litet tillägg. Kommunen (Nacka) brukar även ge de nyetablerade företagen en liten
                      gåva som uppmuntran, senast till det nyöppnade apoteket här i Björknäs Centrum.
                      Gåvan bestod i detta fall av vattentornet tillverkat för Gustavsberg, med likartad märkning som fyren.

Comment

Working...
                      X