Här är en blomkruka av Wilhelm Kåge som jag köpte för drygt två veckor sen. Väldigt annorlunda tycker jag och i flytande blått. Kan den vara från 20-talet?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Wilhelm Kåge, 20-tal?
Collapse
X
-
Ja det är Wilhelm och 1920-tal. Den här modellen finns i ett antal olika utföranden och är egentligen en vas. Man kan kanske tycka att den är lite opraktisk när den är så vid upptill, men från början tillhörde även ett galler i samma material som skulle ligga i den lilla nedfasningen på ovansidan.
-
Orangeriväxter har funnits mycket länge i högreståndsmiljö, för att göra hushållet självförsörjande även på vinterhalvåret (och att däremellan chockera gästerna med något exotiskt som de aldrig sett förut). Rena krukväxter kom på 1800-talet in i bättre hem, särskilt hos de som hade möjligheten att hålla ett rum svalt på vintern. På 20-och 30-talet blev kaktusarna populära, som kunde hållas i torr och varm centraleldningsmiljö.
Comment
-
Tack Peter, för din intressanta information. Har funderat över det där en tid.Ursprungligen postat av Peter S Visa inläggOrangeriväxter har funnits mycket länge i högreståndsmiljö, för att göra hushållet självförsörjande även på vinterhalvåret (och att däremellan chockera gästerna med något exotiskt som de aldrig sett förut). Rena krukväxter kom på 1800-talet in i bättre hem, särskilt hos de som hade möjligheten att hålla ett rum svalt på vintern. På 20-och 30-talet blev kaktusarna populära, som kunde hållas i torr och varm centraleldningsmiljö.
Bifogar bilder på vad jag nu har förstått är krus och inte blomkrukor. Det övre och skamfilade kruset räddades från ett öde på soptippen. En bekant tog med det till mig därifrån. 1920-tal? Det undre kruset stämplat Göteborg hittade jag hos en antikhandlare i somras, i tron att det var en gammal blomkruka.
Comment
-
Krus, krukor och syltburkar. Vad du visar är två syltburkar och inget annat. Den övre är en syltburk B-modell, gjord i 5 storlekar. Din burk är efter 1924 ungefär då man slutade med den mer "taggiga" blomsterdekorationen och övergick till den du visar. 1840 startade produktionen av syltburkar hos Gustavsberg och upphörde 1950.
Comment
-
Ja, visst är det intressant med benämningar. Jag vet inte hur många krukor (bukiga med hänklar) som folk kallat krus. Efter Höganäskrus då får man förmoda. Men krusen ska ju ha smal hals med möjlighet att korka igen.
Bildgoogling ger facit: http://www.google.com/search?q=h%C3%...w=1553&bih=708
Comment
-
Själv har jag bara sett dem på t.ex nätauktioner med benämningen syltkrus. Ursäka min okunnighet. Är ju här för att lära mig och nu har jag lärt mig något nytt. Tack för informationen.Ursprungligen postat av Andres Visa inläggKrus, krukor och syltburkar. Vad du visar är två syltburkar och inget annat. Den övre är en syltburk B-modell, gjord i 5 storlekar. Din burk är efter 1924 ungefär då man slutade med den mer "taggiga" blomsterdekorationen och övergick till den du visar. 1840 startade produktionen av syltburkar hos Gustavsberg och upphörde 1950.
Comment
-
Hej Svärdsfalla, det var inte sagt som någon kritik emot dig. Hela svenska folket använder i regel fel namn på krus, krukor och syltburkar. Benämningen Höganäskrus har blivit ett gemensamt namn för alla dessa saltglaserade saker som ibland inte ens kommer från Höganäs, det får vi som vet lite mer om dessa ting acceptera.......
Comment
-
Förstod att det inte var elakt, Andres. Mitt svar kanske lät lite sorgset men det var jag inte. Att jag ursäktade min okunnighet var precis vad jag gjorde. Mitt porslinsintresse sträcker sig tre år tillbaka så jag har mycket att lära. Tyvärr har jag fått lära mig fel benämningar så nu är det dags att lära om. Men det är ju högst frivilligt så det blir nog inte så psykiskt påfrestande.Ursprungligen postat av Andres Visa inläggHej Svärdsfalla, det var inte sagt som någon kritik emot dig. Hela svenska folket använder i regel fel namn på krus, krukor och syltburkar. Benämningen Höganäskrus har blivit ett gemensamt namn för alla dessa saltglaserade saker som ibland inte ens kommer från Höganäs, det får vi som vet lite mer om dessa ting acceptera.......
Comment
Comment