Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustavsberg Fogelmönstret 1868-1880

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gustavsberg Fogelmönstret 1868-1880

Idag sprang jag för första gången på en tallrik med Fogelmönstret på Second Hand. Visserligen väl använd, men billig.

Om Fogelmönstret kan man läsa i Serviser från Gustavsberg av Inga Arnö-berg att: "En lite ovanligare 60-talsservis, Fogelmönstret, kunde på samma sätt köpas antingen i lila koppartryck eller med trycket kolorerat med emaljfärger, en lyx som innebar en 80-procentig kostnadsökning".

I samma bok (s. 36) finns det ett fat med samma namn men med helt annat mönster. "Detalj av fat med Fogelmönstret, som är rikt på variationer".

Är det någon som vet hur många varianter det fanns?

Den enda tråden på PES jag kunde hitta som tar upp Fogelmönstret är den här:
    Bifogade filer

Grattis till att ha kommit över ett exemplar av denna tämligen ovanliga tallrik.

Comment

Några olika färger och en annat motiv inte så bra skick men vad gör väl det ibland!
      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
        Grattis till att ha kommit över ett exemplar av denna tämligen ovanliga tallrik.
        Tack Hossbach!
        Last edited by Svärdsfalla; 2012-10-14, 12:59.

Comment

Apps

Ursprungligen postat av Apps Visa inlägg
          Några olika färger och en annat motiv inte så bra skick men vad gör väl det ibland!
          Riktigt välkommet. Roligt att se flera varianter. Tack!

Comment

Monokrom Fogelmönstrad från 1870

Har även en som bytes i kategorin sökes bytes

Click image for larger version

Name:	IMG_1479.jpg
Views:	1
Size:	140,9 KB
ID:	550228

Comment

Det här stekfatet finns i mitt föräldrahem och jag har inte förrän i sommar tagit ner och tittat närmare. Det är vad jag förstår från Fogelmönstret och motivet liknar närmast som Evert Taube skriver "lilla anden till himlen for". Inte med en havsörn men med en duvhök kanske........
              Bifogade filer

Comment

Här kommer bilder på mina "Foglar" i några olika färgställningar.
                Bifogade filer
                Last edited by Hossbach; 2013-09-27, 18:52.

Comment

Riktigt kul att få se era foglar, Triton82, Lars M och förstås Hossbach!!

Comment

Working...
                  X