Tidigt 1900-tal. Någon av porslinsexperterna kanske har tillverkningsåren - mina saker har bara en grön stämpel med namnet Gustafsberg i skrivstil.
Mandel och havregrynsburken har jag hittat på loppis, så jag antar att det bara är att leta.
Mina är dessvärre inte till salu - mjölkaret kommer från min mormors farfar.
Den här dekoren är inte så ovanlig, men det finns ingen sammaställning över årtal. Jag skulle tro att de rör sig om någonstans från sekelskiftet 1900 till en bit in på 1910-talet. 1917 kommer Kåges kryddburkar och jag tror dessa blir övergivna på Gustavsberg senast då.
Kan tillägga att häromdagen sprang jag på en skärbräda med samma dekor - och den var daterad 1915. Nu var den lite naggad och jag har redan en porslinsskärbräda så jag lät det vara.
Nu vet jag också alla fall mitt mjölkar är lite äldre. Det har som sagt tillhört min mormors farfar, som levde 1846-1931. Han gifte sig redan på 1870-talet men en del saker i hemmet var köpta ganska sent - bl. a. fanns därifrån några Venustallrikar från Gustafsberg daterade så sent som 1912. Köpte mormors faster som bodde kvar hemma hos fadern sedan han blivit änkling 1906 lite nytt husgeråd till hemmet. Familjen hade flyttat en del så det är möjligt att mycket av det äldre husgerådet gått på auktion i samband med flyttningarna. 1914 var mormors morbror hemma på besök från amerika och träffade då sin svågers syster - tycke uppstod och de gifte sig och hon följde med honom till amerika - mormors farfar fick då flytta hem till min mormors föräldrar som inhyses - så innan dess måste mjölkaret vara köpt.
Comment