Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kryddburkar Gustafsberg
Collapse
X
-
Hej.Ursprungligen postat av yvonne brandt Visa inläggHittade 3 små raringar igår, min fråga är vad serien heter. Gissar på att den är ung. 100 år gammal med tanke på typsnittet.[ATTACH]122394[/ATTACH][ATTACH]122395[/ATTACH]
Har själv en likadan med texten "Hafregryn" och precis som dina texten "Gustafsberg" i botten samt stämpeln "Z".
Hittat bilder på likadan men med annan dekor och då heter serien "Ingrid" vilket borde vara 1895-1900.
Är det någon som kan vidimera att även våra raringar är "Ingrid" och om dessa också kan vara från 1895-1900?
Vad betyder stämpeln "Z"?
-
Serien,
Har säkert inget namn!
Stor produktion för var kvinna,
mans "Hushåll" - hem när tiden var en annan än dagens..
Dock tidstypisk "JUGEND" även stämplad med "f", alltså före 1917..
I fint skick, användbara,
dekorativa i ett "gammaldags" kök..
Dessa är de små, oftast för relativt dyra kryddor,
finns också större, för t.ex Mjöl (Hvetemjöl) Hafregryn mm..
Vackra!Last edited by Blånäsa-99; 2017-04-26, 15:22.
Comment
-
Angående datering kan vi ju säga att den knappast kommit i produktion före 1897 troligen några år strax efter. Den är ju ganska vanlig, har den själv från min mormors mors föräldrahem å några år lär den ha varit i produktion men efter 15-20 år har den med all förmodan varit omodern och då hade ju Gustavsberg andra modeller för kryddburkar.
Comment
-
Vad signalerar de olika stämplarna "f" resp "Z" ?Ursprungligen postat av Blånäsa-99 Visa inläggDock tidstypisk "JUGEND" även stämplad med "f", alltså före 1917..
Comment
-
Om jag förstår dig rätt så är det före 1917 men kan man säga något mer?Ursprungligen postat av Bahncke Visa inläggVad signalerar de olika stämplarna "f" resp "Z" ?
Comment
-
Okej det var det du menade med "f". Själv bott i Gustavsberg.Ursprungligen postat av Blånäsa-99 Visa inläggFöre 1917 stavades Gustafsberg med "f" efter -17 till idag med "v"..
Stämpeln "Z" i botten, vad står den för?
Comment
-
"Z" i botten?
Ser INTE jag!
Var ser Du det?
Jobba inte ihjäl dig över dessa få ur denna gigantiska serie,
som komplett bestod av många, många delar, stora som små..
Den tidens mode i köksregionen för den lite mer besuttne som hos
mången piga lyft locket av..
Kanske dags för mig att besöka "Specksejvers" igen för nya brillor..:-)
Trevlig sommar,
mvh..Last edited by Blånäsa-99; 2017-05-06, 20:18.
Comment
-
Ursprungligen postat av Bahncke Visa inläggHej.
Har själv en likadan med texten "Hafregryn" och precis som dina texten "Gustafsberg" i botten samt stämpeln "Z".
Hittat bilder på likadan men med annan dekor och då heter serien "Ingrid" vilket borde vara 1895-1900.
Är det någon som kan vidimera att även våra raringar är "Ingrid" och om dessa också kan vara från 1895-1900?
Vad betyder stämpeln "Z"?Ursprungligen postat av Blånäsa-99 Visa inläggSer INTE jag!
Var ser Du det?
Jag har stämpeln "Z" i botten på min med samma utseende. Lyckas inte ladda upp en bild med min gamla iPad.
Comment
-
Ursprungligen postat av Bahncke Visa inläggHej.
Vad betyder stämpeln "Z"?
Min burk:
Botten på burken:
Här borde stämpeln "Z" synas.
Comment
Comment