Motiv Gustavsbergs värdshus byggt 1862, tryckt utanpå glasyren. Dekoren heter Margareta och användes 1908-18. Djupstämplad med GRANIT, 389 och BU. Margareta ska vara gjord i OPAK porslinsmassa, men står inte GRANIT också för porslinsmassan? GRANIT har jag för mig ska vara en porslinsmassa som främst användes till porslin för sjukhus och försvaret etc. Men denna tallrik med utanpåliggande tryckt dekor kan ju inte vara avsedd att äta på, det måste ju vara en prydnadstallrik?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Värdshuset
Collapse
X
-
Jag är osäker på om dekoren verkligen ligger utanpå glasyren. Möjligen är koppartrycksavdraget lagt utanpå dekalkomani-blommorna, men att glasyren sedan lagts över alltihop. Men det kan inte jag avgöra för jag har den inte här. Men jag är som sagt ytterst tveksam.
Ja, både Opak och Granit är flintgodsmassor. Att man använt Granit beror nog på att den använts på värdshuset. Restaurangporslin ska ju vara lite grövre. Har den förstärkt (tjockare) kant också?
-
Koppartrycksavdraget ligger definitivt utanpå Peter S. Det känns som skillnaden mellan en barnrumpa och skäggstubb/fint sandpapper när man drar med fingertopparna över tallriken. Kanten är inte förstärkt men det är ju ett väldigt kraftigt gods i den. Margaretadekoren däremot ligger under glasyren som brukligt.
Jag var lite för otydlig så att det kunde förefalla som att även den låg uppepå.............Last edited by prylsnubben; 2012-03-26, 17:43.
Comment
-
Hallå, sent svar. Formgivare okänd (dekoren Margareta), men koppartrycksavdraget (värdshuset) ligger alldeles säkert utanpå glasyren. Har varit och visat den på museét och fått den examinerad. De trodde ( liksom jag ) på ett "rastarbete". Alltså någon på den avdelningen där man gör koppartrycksavdrag som roat sig, med detta som resultat.Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå,
Tycker att dekoren har en doft av Gunnar Wennerberg, men det kanske stämmer med tiden?
So long...Last edited by prylsnubben; 2012-04-19, 13:23.
Comment
-
Den tallriken får man se med road filatelists ögon: Påtryck!
Annars finns det ju feltryck och omtryck, snedcentrerat och rentav en detalj i motivet som inte ska vara där.
Alltså ett riktigt kuriöst exemplar, som det finns ett ytterst litet fåtal av eller bara ETT!
Tänk va, nu har vi kommit fram till att Du har keramikens motsvarighet till den berömda gula tre skilling banco, och det är inte illa alls.
Förvara fatet väl.
Last edited by Gideon; 2012-04-20, 23:15.
Comment
-
Den är ovanlig, ja. Det är ju lustigt även att dekoren Margareta ska vara: 1908-18, opak, kromo, lila o grön med guldkant. Guldkanten är ju förgänglig och borta men opak ?
Min är ju tryckt på granit och alltså inte för privat bruk, vad jag förstår. Har den blivit specialbeställd till en stabsmiddag på värdshuset kanske.......... ?
Comment
-
Fatet kan ju också vara ett av flera prov, som värdshuset fick titta på?Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggDen är ovanlig, ja. Det är ju lustigt även att dekoren Margareta ska vara: 1908-18, opak, kromo, lila o grön med guldkant. Guldkanten är ju förgänglig och borta men opak ?
Min är ju tryckt på granit och alltså inte för privat bruk, vad jag förstår. Har den blivit specialbeställd till en stabsmiddag på värdshuset kanske.......... ?
emde kanske har någon idé kring det?
Hur som helst - jag gissar att värdshuset vill ha fatet, och erbjuder Dig och frun det bästa köket har att bjuda på.
Comment
-
Egentligen är det synd att värdshusfatet är tillverkat så sent, för hade det varit tillkommet 1893, så skulle det ha fått en mycket trevlig bakgrundshistoria att vidhängas.
Men kanske har det ändå det? En god historia att minnas, av "en som var med då" med eftertryck på Margareta.
Följande historia kan läsas i Görsta Arvidssons praktverk "Gustavsberg", utgiven 2007, på sidorna 108-109.
Den ideella föreningen "Värdshus förbi"
Ingen skulle komma på tanken att göra uppror mot löjtnant Odelberg. Däremot försökte arbetarna då och då komma tillrätta med orättvisor när de utövades av andra mindre potentater.
En gång (1893) försökte de komma tillrätta med värdshusvärden då denna uppträtt nonchalant. Bakgrunden var att grupper av arbetare sommartid gärna låg i gräset och drack öl. När struparna hotade att torka igen "salade" man till ny öl och skickade någon att köpa.
När den betrodde den här gången kom fram till Värdshuset hade det ännu inte öppnat. Han satte sig därför på trappan för att vänta. På utsatt tid var porten fortfarande stängd, trots att buller hördes inifrån.
Efter ytterligare en stund kom värdshusvärden, som tillfrågades varför han inte öppnade på bestämd tid. Krögaren var inte på humör utan svarade buttert:
-"Jag öppnar när jag vill och låter bli att öppna, om jag vill det."
Då reste sig den tilltänkte köparen och gick i vredesmod tillbaka till sina kanrater.
Dessa blev också förbittrade över den bryska behandlingen. På stående fot bildades föreningen "Värdshus förbi". Dess medlemmar skulle aldrig mer gå över Värdshusets tröskel så länge värden var kvar. Föreningen annonserade på alla anslagstavlor och medlemmarna strömmade till i stor mängd, eftersom värdshusvärden redan tidigare varit ganska impopulär. Sammanhållningen var mycket god den första tiden. Möten hölls i det fria medan öl flödade ur stora 50-litersfat som köptes från ett bryggarlass när det hållit in i samhället.
Under sommaren arrangerade föreningen också lustresor till Dalarö och Sandhamn.
Men när hösten kom sviktade sammanhållningen.
Allt oftare kunde man på anslagstavlorna se lappar med information som följande: "Gubben Blad har varit på Värdshuset och således brutit mot föreningens stadgar, varför han härmed varder struken ur föreningen Värdshus förbi. Men Gubben Blad fick snart allt fler efterföljare på svekets väg och efter ytterligare en tid gick föreningen i graven.
Comment
-
Visst är dekoren fin, stiliserad jugend skulle man väl kunna säga. Värdshus förbi går jag aldrig, därför hittade jag också denna på samma ställe som den förra. På denna helt anonyma tallrik ligger dekoren gott skyddad under glasyren så detta skulle kunna vara en tallrik som tillhört Värdshusets servis. Gustavsberg har ju gjort omärkt restaurangporslin har jag hört, för visst borde väl tallriken vara gjord på "fabriken"?
Comment
.
Comment