Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som kan hjälpa mig att identifiera denna Gustafsberg servis?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Någon som kan hjälpa mig att identifiera denna Gustafsberg servis?

Hej

Jag har en relativt stor servis (fat, serverings skål, såssnipor, muggar mm mm) från Gustafsberg som jag skulle vilja veta lite mer om. Jag har sökt så mycket jag kunnat efter förmåga men inte hittat något på nätet.

Det står "AL" och "H8" på de flesta av dem, Gustavsberg stavas med f (Gustafsberg) och i stämplarna så står det 1921. Vidare så är det handskrivet (?) 2315 på alla delar i servisen. Bifogar bild på mönstret samt bild på en baksida.

Tack på förhand, Stefan

Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	62,1 KB
ID:	644943

Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	43,6 KB
ID:	644944

2315 är servisens dekornummer. Den har troligen inget namn utöver detta. Serviser såldes ofta i ett komplett set från början och det var vanligt att de gjordes i små serier. Svårt att komplettera redan då, med andra ord.

I boken "Gustavsberg" av Gösta Arvidsson står det:
    "2315
    W; "äkta"; lila färgtryckskant med spets; 1913-1916(1920)"

vilket ska tolkas som att grundmodellen är W, att den tillverkades i äkta benporslin, att den tillverkades mellan 1913 och 1916 och fanns kvar som kompletteringsbeställning fram till 1920. Att det står 1921 på dina delar behöver inte vara konstigare än att det är fel slutdatum i deras register.

Nu verkar det som de lånat in en del delar även från AL-modellen till denna servis. Om AL bara står på tallrikarna är det inget att bli förvånad över eftersom det är den vanligaste tallriksmodellen. Det är de övriga delarna (särskilt terrin och såsskål) som sätter grundmodellens beteckning.

Comment

Tack för utförligt och snabbt svar! När det är en mindre serie som denna, i allmänhet värderas de högre eller lägre eller kan man inte generalisera så?

Med vänlig hälsning,
      Stefan
      Last edited by ilstefano; 2012-02-23, 11:18.

Comment

Så länge det inte rör sig om en designikon eller allmänt känd (exklusiv) servis så blir svaret alltid rent generellt: Lägre.
        Färre har ett sug efter denna och färre behöver komplettera sin egen.

Comment

Tack igen! Själv gillar jag den jättemycket.

Comment

Working...
          X