Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Rätt mat hela dan" lindbergattributerad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• "Rätt mat hela dan" lindbergattributerad

Nu är diskussionen om "Rätt mat hela dan" aktuell igen.
    I senaste numret av Antikvärlden refereras till denna auktion:
    http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={4D95861E-5580-49E0-BAC0-C7CA4C03656B}

Både hos auktionshuset och i tidningen tillskrivs formgivningen Stig Lindberg. Auktionshuset daterar dem dessutom till 1950-tal.
    Ingenstans vad jag vet kan man hitta belägg för att Stig Lindberg skulle ligga bakom dessa tallrikar.

Motivet är med största sannolikhet "snott" från något renässanstryck och applicerat på en ganska anonym godsform. Stilmässigt var detta grepp vanligt på 1970-talet. Min gissning är att detta är ett beställningsjobb från KF till någon kampanj.

Vore intressant om någon kunde belägga eller bestrida mina påståenden.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Lindberg? Tillåt mig tveka! Han ville gärna stoltsera med originalkonst på sina saker, och han var ju faktiskt illustratör också, så han behövde ju inte klippa och klistra andras verk.

Men modellen med de mjuka formerna är väl Lindbergs?

Jag skulle också tro att de gjordes till någon kampanj. Kanske en propå från socialstyrelsen liknande "Frukt är godis!" eller "Socialstyrelsen rekommenderar 6-8 skivor bröd om dagen".
    Last edited by Peter S; 2007-03-03, 10:17.

Comment

För Lindberg hade det väl gått snabbare att skissa upp en glad sol än att leta i arkiven efter en bild.
      Man kanske skulle kontakta Hennix eftersom hon är skäligen misstänkt.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Visst var det en KF-kampanj

Tallrikarna från Gustavsberg kunde man som medlem i Konsum köpa för en krona styck i början av 70-talet. Och inget i "reklamen" antydde att det skulle vara någon känd formgivare inblandad.

Själv har jag nog ett dussin tallrikar i gömmorna.

Comment

Tack Nanne17!
          Kul att du kunde bekräfta min teori.
          Konfucius

Comment

jag har faktiskt blivit förbluffad över Stig Lindberg-ryktena. Liksom över priserna på tallrikarna. Och tänker på hur nära det att jag slängde tallrikar vid förra flytten. Det har var ju mina första tallrikarna i mitt första sambohem. Det var nog därför dom packades ner istället för att skickas till Myrorna.

Comment

Jag får en känsla av att solen kommer från Bondepraktikan eller något liknande träsnitt (inte är väl solen så gammal som Olaus Magnus?)

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                För Lindberg hade det väl gått snabbare att skissa upp en glad sol än att leta i arkiven efter en bild.
                Man kanske skulle kontakta Hennix eftersom hon är skäligen misstänkt.
                Har fått svar från Margareta Hennix via mejl att det är Sven Johnsson som gjort denna dekor på Stig Lindbergs modell för KF på 1970-talet!
                Case closed!!!
                Konfucius

Comment

Kul att veta lite mer om sina tallrikar!!
                  Man lär sig något nytt varje dag.

Comment

Jag har rensat bort felaktiga och irrelevanta uppgifter i tråden ovan och hoppas att min uppriktiga ursäkt är tydlig nog. Nu menade jag inte att det var något negativt alls i att göra överföringar av gamla tryck till tallriksdekorer och det var inte meningen att trampa någon på tårna. Jag har fått nya erfarenheter och kunskaper och hoppas att jag blir förlåten.

Comment

I mejlet från Margareta Hennix fanns annan intressant information. Här följer därför utdrag ur mejlet:

Från: <m.hennixXXXXXXXXXXXXX>
                      Datum: Fri, 2 Mar 2007 22:22:01 +0100 (CET)
                      Till: XXXXXXXXXXX
                      Ämne: rätt mat hela dan

Hej --------!
                      Fick tyvärr inte ditt mail som du skickat till
                      Gustavsbergs Porslinsfabrik förens idag 02.03.2007.
                      Jag minns väl tallriken, den är gjord av Sven Johnsson
                      på Stig.L modell för K.F, 70-talet.
                      --------------------
                      Tjurhuvuden och Styckningsshema på tallrikar. Upphovsmän till
                      dessa är Bengt Berglund och Bengt Serenander.
                      --------------------
                      I år har jag jobbat 40 år i mitt yrke som formgivare och fortsättning följer
                      trots att jag blivit pensionär.
                      Hoppas höra från dig. Varma hälsningar Margareta.
                      Konfucius

Comment

I denna traderaauktion finns ny information om tallrikarna:

"Gustavsbergs specialutgåva 1966, julgåva till anställda på Annonsbyrån Svea"
                        Konfucius

Comment

Missade denna tillagda information:
                          "OBS! Helt unika, finns bara i 250ex!"
                          Denna info gör ju att jag starkt tvivlar på uppgiften om specialutgåva.
                          Konfucius

Comment

Denna här då http://www.tradera.com/Stig_Lindberg...ktion-54759364 ???
                            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Det låter konstigt med 250 med tanke på att vi haft minst 48 stycken...

Comment

Working...
                              X