Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lisa Larsson ovanlig björn?????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lisa Larsson ovanlig björn?????

Hej !
    Jag hittade denna björnen på en loppis för något år sedan. Har inte hittat den i någon av mina två Lisa L böcker, har heller inte sett någon liknande till salu på ex tradera. Tillhör den stora Zoo/ trots att den inte finns med eller är denna utanför någon speciell serie ?
    Den ser lite äldre ut om man ser till bottenknappen som är vit (gulnad) plast, och även själva rundheten på figuren. Den är stämplad under ena tassen Lisa L Gustavsberg.

Den verkar vara fylld med något.... sand? ( det rasslar när man skakar på den ) fyller det någon speciell funktion?
    Bifogade filer

Bottenknappen?? det låter som en slags ströare
    Kan du ta bilder på botten och från sidan så att man ser hela figuren.

Mvh

Comment

Här är undersidan - samma plopp som på Gustavsbergs ströare men björnen är ingen ströare ...
      Bifogade filer

Comment

Hålet i botten är till för att figuren inte ska explodera vid bränningen. Proppen är troligtvis där för att dölja hålet. Lisa Larssons ABC-flickor hade vid försäljning en liten kork i hålet.
        Bara nyfiken

Comment

Min "egentliga fråga" fick jag inget svar på - finns det ingen Lisa Larson-fantast som vet något om denna björn?

Tillhör den stora Zoo/( trots att den inte finns med i böckerna) -eller är denna utanför någon speciell serie / gjord för något speciellt tillfälle / år ?

Comment

Hallå !

Hoppas att du finns kvar här. Jag vet vad din björn är. För jag har två såna där björnar hemma.
            Nordbankens bokstöd är det =)
            Min farfar jobbade på Nordbanken för många år sen och han "tog" hem två såna till min farmor. Det var sand i dom för att vara tung just för att vara bokstöd =)
            Vet ej nått värde på dom. men dom är så fina. har mina i ett fönster.
            / meitan

Comment

Hej meitan och välkommen till PES......och tack för uttömmande svar, det gillar vi.....

Comment

hej !

var så lite. jag tror oxå att man tittar på plastknappen noga så ser man nordbankens märke. vore kul att veta ett värde på dom =)

Comment

Det var så längesedan jag var här och skrev första frågan så jag gick logga in med nytt användarnamn. Kul att ha fått svar på Björnfrågan. Det är ett märke under men jag vet inte om det är " Nordeamärke" Det ser ut som en blomma (4 kronblad?) samt två v formade blad " typ".

Det vore kul att få ett uppskattat värde men oavsett får björnen stanna hos mig den är väldigt söt på ett klumpigt vis- jag gillar Lisas äldre och lite runda djur.

Kul att få lite historia bakom björne - TACK!

Comment

Jag har sett denna björnfigurin säljas på Tradera några gånger.
                    Priset har hamnat på 600-700 kronor om jag minns rätt.

/ Sifonen

Comment

tänk om jag har fel ?

Tänk om det var en annan bank. för min farfar jobbade på olika banker.
                      / Meitan

Comment

Working...
                      X