Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sgrafitto - väggtallrik av Gunnar G-son Wennerberg. Ska vi tolka JE som Josef Ekberg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sgrafitto - väggtallrik av Gunnar G-son Wennerberg. Ska vi tolka JE som Josef Ekberg?

Jag hade turen att hitta denna väggtallrik i sgrafittoteknik (diameter 22 cm) igår. Den är signerad GW för Gunnar G-son Wennerberg (1863–1914), som var konstnärlig ledare för Gustavsberg 1895-1908 och Josef Ekberg var hans assistent under dessa år och övertog posten som konstnärlig ledare när Wennerberg begav sig till Paris 1908.

Dekoren andas inte så mycket jugend och man kanske kan tänka sig att tallriken är av den tidiga tillverkningen från 1890-talets senare hälft. Jämför med en väggtallrik från 1916 av Elsa Engeström, som också arbetade i tekniken.

Förutom den målade signaturen finns också ristat JE och jag skulle misstänka att det avser Josef Ekberg. Exempel finns inte i litteraturen på denna signatur. Jag såg dock att det förekommer en felattribuerad signatur i Nyströms (den nedersta till höger) och då förstår jag bättre varför Josef Ekberg blev svaret i denna fråga på Antikprat.

En fantastiskt bra sida om Gustavsbergs konstgods i sgrafittotrknik finns här
    http://sgrafitto.se/index.html och här finns en artikel om Wennerberg i Sköna Hem http://www.skonahem.com/Global/Skona...on/1900_16.pdf

Click image for larger version

Name:	Gunnar Wennerberg, Gustavsberg sgraffitto res.jpg
Views:	1
Size:	41,2 KB
ID:	642099Click image for larger version

Name:	Gunnar Wennerberg, Gustavsberg sgraffitto 1 res.jpg
Views:	1
Size:	25,4 KB
ID:	642098

Helt fantastisk! Får nog starta en liten sidosamling...

Comment

Vid sidan om Wennerbergs glas för Kosta?

Comment

Har faktiskt en av de små ljuslyktorna nånstans, de där som någon har sagt egentligen är honungsburkar...

Comment

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
          Har faktiskt en av de små ljuslyktorna nånstans, de där som någon har sagt egentligen är honungsburkar...
          Som är designade av Wallander och är i glas?

Comment

För att återgå till tallriken så är den väldans vacker, och väcker mitt habegär......
            I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
              Som är designade av Wallander och är i glas?
              För att stänga denna lilla urspårning: http://precisensan.com/antikforum/sh...allander-Kosta

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                För att återgå till tallriken så är den väldans vacker, och väcker mitt habegär......
                Tack så mycket! Det är mycket arbete som man har lagt ner på den, eftersom allt det ljusa är urgröpt.

Comment

Gunnar Wennerberg i ateljén på Gustavsberg och halvt skymd på bänken syns en liknande tallrik.

Gustavsbergssamlingen/The Gustavsberg Collection/the Photo Department, Nationalmuseum.

Comment

Fantastisk bild på GW och Grattis till det fina fatet!

Kul att du fann ett liknande på bilden!
                    Undrar hur många timmar det tog att rista ut mönstret i den enorma praktvasen?
                    Själv blev jag nyfiken på det vackra ytterfodret med de psykedeliska ränderna på den översta hyllan. Undrar om det är Wennerberg som komponerat även den och hur färgsättningen ser ut?

Comment

Tack så mycket simco!

Ytterfodret har jag också funderat över och skulle gärna se det i verkligheten. Jag tror inte att jag har sett något liknande från Gustavsberg.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        Gunnar Wennerberg i ateljén på Gustavsberg och halvt skymd på bänken syns en liknande tallrik.

Gustavsbergssamlingen/The Gustavsberg Collection/the Photo Department, Nationalmuseum.
                        Sannerligen, Du är inte "skumögd" Kaptenen. PS Du kan väl be Gunnar vända på den så vi får se om Josef Ekberg stämplat (förlåt ristat JE) även på denna.
                        Bifogade filer
                        Last edited by prylsnubben; 2011-11-24, 23:34.

Comment

Jag misstänker att det krävs ett medium för att förmedla kontakten med herrarna!

Comment

Det var ju lite märkligt att den skulle vara dubbelsignerad - känner inte till några andra sådana. Men kanske det, måhända eleven JE utförde den efter mästarens GW's ritning?
                            Det allra första sgrafitto-pjäserna från G-berg tror jag är från 1898, så tidigare än så lär den inte vara.
                            < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                              Jag hade turen att hitta denna väggtallrik i sgrafittoteknik (diameter 22 cm) igår. Den är signerad GW för Gunnar G-son Wennerberg (1863–1914), som var konstnärlig ledare för Gustavsberg 1895-1908 och Josef Ekberg var hans assistent under dessa år och övertog posten som konstnärlig ledare när Wennerberg begav sig till Paris 1908.

Dekoren andas inte så mycket jugend och man kanske kan tänka sig att tallriken är av den tidiga tillverkningen från 1890-talets senare hälft. Jämför med en väggtallrik från 1916 av Elsa Engeström, som också arbetade i tekniken.

Förutom den målade signaturen finns också ristat JE och jag skulle misstänka att det avser Josef Ekberg. Exempel finns inte i litteraturen på denna signatur. Jag såg dock att det förekommer en felattribuerad signatur i Nyströms (den nedersta till höger) och då förstår jag bättre varför Josef Ekberg blev svaret i denna fråga på Antikprat.
                              Signaturen som är felattribuerad i Nyström är Heinz Errets.

Ursprungligen postat av emde Visa inlägg
                              Det var ju lite märkligt att den skulle vara dubbelsignerad - känner inte till några andra sådana. Men kanske det, måhända eleven JE utförde den efter mästarens GW's ritning?
                              Det allra första sgrafitto-pjäserna från G-berg tror jag är från 1898, så tidigare än så lär den inte vara.
                              Tack så mycket! Nej jag har inte heller noterat några andra exempel på denna dubbelsignering och inte något av Josef Ekberg med denna signatur där bokstäverna inte är sammankopplade till monogram.

Comment

Working...
                              X