Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äpple med blom och lövfat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Äpple med blom och lövfat

Den här skira pjäsen norpade jag nån timme innan sjusovaren Gideon gjorde sin runda i lördags. Stämpeln förbryllar mig; i Vingedal hittar jag ingen Gustafsbergstämpel (med F) efter 1910. Men vid sidan av ankaret är jag närmast säker på att det står 1931. Finns någon vettig förklaring till detta, eller vet någon när den är gjord? Vet att stämpelbilderna inte är de bästa men jag är rädd att de inte blir bättre heller...

M.v.h.
    Bifogade filer

Vacker pjäs!

Ingen regel utan undantag. Vingedal skriver att man ändrade stavningen 1918-20. Nyström skriver att man ändrade 1910.

Jag har ett litet askfat i lysterglasyr och gulddekor av Josef Ekberg med en stämpel också från tidigt 1930-tal.

Här är lite mer och kommentarer om stämpeln
    Kryddburk Gustavsberg, ålder???

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Vacker pjäs!

Ingen regel utan undantag. Vingedal skriver att man ändrade stavningen 1918-20. Nyström skriver att man ändrade 1910.

Jag har ett litet askfat i lysterglasyr och gulddekor av Josef Ekberg med en stämpel också från tidigt 1930-tal.

Här är lite mer och kommentarer om stämpeln
      Kryddburk Gustavsberg, ålder???
      http://www.antikviteter.net/antikpra...tml?1292384946
      Inget större mysterium med andra ord. Men som en parentes så inser jag att det förmodligen inte är ett äpple; snarare en apelsin... Lika vänligt, blixtsnabbt och informativt som alltid; tack Kapten!

M.v.h.

Comment

Sjusovare? Moi?
        Det får Du gärna tro, så hinner jag före i dörröppningen nästa gång.
        För övrigt är jag allergisk mot armbågar och flåsande stridsvagnar runt borden, och tar istället det som "alla" missat. Just det där, ger en extra knorr åt mina fynd.

För övrigt är inte allt apelsiner, utan också grapefrukt, på frukostbordet.
        Utsökt med socker på, men undvik silversked...

Click image for larger version

Name:	Grapefrukt 1.JPG
Views:	1
Size:	16,1 KB
ID:	522187

Comment

Working...
        X