Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Genombruten liten korg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Genombruten liten korg

Jag fyndade denna lilla korg, som jag förmodar är engelsk, med tryckt dekor och godset tror jag är cream ware. Korgen är gjord i form men hänklarna är formade för hand.

Höjd 5,7 cm, bredd mellan hänklarna 10 cm, diameter vid mynningen 7,5 cm.

Liknande stora korgar kallas chestnut bowls, men vad kallas dessa små?
    Bifogade filer

Hazelnut bowl

Comment

Chestnut eller cherry bowl / basket är namn som används om dessa genombrutna gallerskålar, men dessa måste vara större.

Här är en skål med en liknande avslutning, längst ner mot bottnen.

6 körsbär fyller den rejält och kanske den rymmer 12 hasselnötter, luchur! s
      Bifogade filer
      Last edited by Kaptenen; 2011-07-31, 19:45.

Comment

Jättesnygg! Men kom ihåg att det också kan vara Gustavsberg eller Rörstrand, som båda var "inspirerade" av engelskt gods vid denna tid. Det kan också vara en del till en dockservis (eller barnservis?), så det kanske är en chestnut bowl i miniatyr...

Comment

Tack så mycket! Ja, det är fullt möjligt att det är svensk tillverkning och eventuellt dock- eller barnservis, men inte minsta spår av märkning och jag får inga träffar när jag söker efter engelska i den storleken.

Comment

Har två stycken korgar snarlika dina. Ungefär samma storlek. Mina är doch utan den blå dekoren. Helvita alltså. Försökte ta en bild på stämplingen i botten. Tycker mig skönja lite av ett ankare plus några bokstäver i bågform. Kan vara son Peter S. skriver. I mitt fall är det troligast Gustavsberg. Men stämpeln är svårtydd. Bild på korgarna kommer. Botten upp först.
            Bifogade filer

Comment

Jag tycker stämpeln påminner starkt om Gustavsberg 1839-1860:

Comment

Tack så mycket Ulferic och Peter S!

Visst verkar det vara Gustavsberg 1839-1860.

Jag noterar att de har satt dit en liten blomma vid hänkelavsluten på din, Ulferic, annars verkar det vara samma modell.

Jag har letat stämpelrester på min nu och möjligtvis kan den vara rakstämplad 1825-1839. Jag ska se om jag lyckas att fånga den på bild och att några bokstäver kan urskiljas.
                Bifogade filer

Comment

Här kommer en bild på mina korgar. Lite annorlunda avslut på hänklarna men i övrigt identiska vad jag kan se.
                  Bifogade filer

Comment

Tack för bilden! Ja förutom det nämnda ser de identiska ut, så jag flyttar tråden till Gustavsberg, för hur det än är med min skål så har vi två som helt klart är tillverkade på Gustavsberg.

Comment

Visst är väl världen underbar iallafall!

Comment

Det är helt fantastisk att ett så pass anonymt föremål med åtminstone 150 år på nacken plötsligt får en identitet.

Korg med fat, leksak

Tillv. troligen 1830-talet

Tillverkad vid: Gustavsberg AB, Gustavsberg, Sverige

Konsthtv, konstind, ind.design, Keramik

Flintgods

Märkning: GUSTAFSBERG [inpressat på fat och korg] ; 210 [skrivet i brunt på fat] Etikett: [..] [på vit rektangulär etikett på fat] ; R/5 [skrivet i blått på vit rektangulär etikett på korg] ; 29 [skrivet i blått på rund etikett på korg]

Fat: (h x b x dj) 1.1 x 10.2 x 10.2 cm
                        Mått: (h x b x dj) 4.7 x 10 x 7.2 cm
                        Totalmått: (h x b x dj) 5.2 x 10.2 x 10.2 cm

NMGu 15298

Gåva 2000 av Kooperativa Förbundet

Comment

Då är det bara att sätta igång att leta efter faten då, mina herrar!

Comment

Himla fina korgar, och det vore orättvist mot de helt vita att favorisera den blåvita, men jag gör det ändå.

Comment

Working...
                            X