Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ser man skillnad på original och nyproduktion av Blå Aster?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hur ser man skillnad på original och nyproduktion av Blå Aster?

Hej!
    Vi köpte två kaffekoppar Blå Aster idag och undrar nu om vi lagt vantarna på gamla koppar eller nyproducerade (som vi insåg att det finns numera). Märkningen under är Gustavsberg, VDN B555, Blå Aster, Design Stig L. Made in Sweden, Benporslin.
    Någon som vet mer?

De nytillverkade har mig veterligen en stämpel som ser ut som den på sidhuvudet, på länken nedan...

I över 200 år har vi tillverkat porslin i Sverige. En svensk hantverkshistoria som lever vidare än idag. Välkommen till Gustafsberg.

Comment

Att VDN-märkning finns med, är också en tidsindikator, vilken var i bruk åren 1951-72.

Comment

VDN-märkningen av porslin skedde väl under en betydligt kortare period från slutet av 60-talet och några år in på 70-talet? Om någon vet exakt vilka år så får ni gärna berätta.

Comment

Ursprungligen postat av Hermes Visa inlägg
          VDN-märkningen av porslin skedde väl under en betydligt kortare period från slutet av 60-talet och några år in på 70-talet? Om någon vet exakt vilka år så får ni gärna berätta.
          Du har rätt i att märkningen kom först på 1960-talet, men exakt när är oklart.
          Bengt Nyström tar faktiskt upp den i sin bok Svensk keramik under 1900-talet, mitt bland keramikernamn och företag, på sidan 175.
          Där står också fler detaljer kring bokstäverna och siffrorna.
          B555 står då för Benporslin och siffrorna för egenskaper, i det här fallet de bästa graderingarna; ingen risk för glasyrsprickor, tål alla maträtter och tål maskindisk i 75 grader.
          Det finns mer att läsa...

Comment

Jo jag har också Nyströms bok. Den är mycket användbar, men han skriver som sagt bara "på 60-talet".

Comment

Tack och bock!

Så många kunniga och snabba svar, tusen tack!

Comment

Working...
              X