Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stig Lindberg Berså - ovanlig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Stig Lindberg Berså - ovanlig?

Har kommit över dessa delar ur Berså-serien, men vet inte så mycket om dem. Jag har inte sett några liknande tidigare, är de ovanliga?

Har försökt hitta dessa på nätet utan resultat.. Någon som vet mer om dem?

Vad kallas de? Vad använde man dem till (socker,mjöl ex?) Värde?

Tacksam för all info! =)
    Bifogade filer

Si. Binge, pl. Bingar.
    Salt, mjöl, socker m.m som kan tänkas ta upp lite mer plats än vanliga kryddor.
    Jag har själv bingar till salt och mjöl men inte i Berså utan i en serie från Marianne Westman.

Dina är väl lite halvovanliga. Skulle tro att de går på 300 kronor st.
    hemsida

Comment

Binge känns som en bra benämning. Däremot ang värdet, så tror jag personligen att de är mer eftertraktade. Bör tilläggas att de är i mkt fint skick invänding samt utvändigt, så vid en ev auktion så skulle jag ju hoppas på mer än 300 stycket.. man får ju knappt ens en kaffekopp+fat i Berså-serien för den pengen :S

Comment

Skäppa tror jag är den mest korrekta benämningen och värde kanske snarare 1.300 kr styck om de är i perfekt skick, vilket de ser ut att vara.http://www.digitaltmuseum.se/search?...ns%5B1417%5D=1

Comment

Skäppa låter vettigt, om än lite gammaldags och svårare att relatera till i jämförelse med binge, iaf när man tillhör den yngre generationen som jag men med tanke på din länk så känns det ju väldigt nära. Låter rätt rimligt med 1300/st, sedan antar jag att ett "par" som jag har gör att värdet kan stiga en aning också..

Comment

Skäppa

Skäppa är den korrekta namnet. Till förvaring av tex mjöl. Marknadsvärdet idag är ca 1200 kr

Comment

Working...
            X