Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Underbar vinkaraff i form av en Fisk, Gusatvsberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Underbar vinkaraff i form av en Fisk, Gusatvsberg

undrar över en "vinkaraff?" i form av en Fisk, Gustavsberg?
    Den har stämpeln med ankaret och Gustavsberg.
    Djupstämplad. EW 75 2

Har tyvärr ingen bild idag, men kan fixa inom kort om det behövs!!!

Är det en sån här typ?
    Journalistiken är vår kärna · Med över 2000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern.
    Pes är mitt google.

Comment

Ja, du träffade mitt i prick, men min är mera olivgrön på buken och jag tror att fotplattan är lite större men med gröna blad som bilden visar.

Comment

Ok, nu kan jag tyvärr inte hämta min Gustavsbergs bok då sambon ligger och sussar i sovrummet. Ska dock kolla i den imorgon och se om det kanske står ngt i den. Om inte du får svar innan dess vill säga.

Härlig är den.
        Pes är mitt google.

Comment

Ja, jag har alltid älskat denna kanna. Finns hos min Mor och far
          Tack wasistdas så länge.

Comment

Detta kanske ger dig lite mer info Imt.

Både bild och text citerar jag nu ur boken Gustavsberg * Porslinet * Fabriken * Konstnärerna * Av Gösta Arvidsson. En väldigt bra bok enligt mig.

" Fisk i majolika från 1870 talet, ett uttryck för den lekfullhet med naturen som förebild som förekom i utformningen av kannor, fat och skålar under 1800-talets sista decennier "
            Bifogade filer
            Pes är mitt google.

Comment

wasistdas
              Du skall ha ett stort TACK! Och för tipset om boken!

Min Fisk är verkligen mera lik bilden i din bok.

Efter att ha Googlat runt för att leta signaturer från Gustavsberg, så har jag hittat en sida där det står att läsa om E.W. Eriksson 1863?
              Vet inte vad EW står för
              Hoppas någon kan veta!

Comment

Tror du skall sikta mer åt förra sekelskiftet, runt 1890-1925 och inte en vin karaff utan en såskanna....

Comment

Ursprungligen postat av lmt Visa inlägg
                  wasistdas
                  Du skall ha ett stort TACK! Och för tipset om boken!

Min Fisk är verkligen mera lik bilden i din bok.

Efter att ha Googlat runt för att leta signaturer från Gustavsberg, så har jag hittat en sida där det står att läsa om E.W. Eriksson 1863?
                  Vet inte vad EW står för
                  Hoppas någon kan veta!
                  Jag tror inte att kakelugnsmakaren E W Eriksson i Örebro har något med din fina majolikakanna att göra. EW är troligtvis en beteckning på kvaliteten på massan eller en modellbeteckning. Förmodligen är förlagan till fiskkannan utländsk och det blir omöjligt att finna en formgivare.

Du får gärna ta en bild så att man kan se stämplarna.

Comment

Som blomvas, har jag alltid betraktat fisken, eller som hos min farmor förr - bara som bordsprydnad, intill en kristallskål för konfekt.

Click image for larger version

Name:	Gustavsbergsfisk 1.JPG
Views:	1
Size:	29,3 KB
ID:	512190

Comment

Svar till både Kaptenen och Gideon
                      Tack så mycket till er båda

Jag skall ta ett foto så snart som möjligt och lägga in här. Som du förstår Kaptenen så är jag en amatör på detta

Jag tror också på blomvas. Den har alltid stått som en prydnad hos min farmor.

Comment

Du är långt ifrån den ende som försöker att tolka in formgivarsignaturer i djupstämplarna. Som en allmän regel är det ytterst ovanligt att det går att få fram vem som ritat föremål från 1800-talet vad gäller både glas och porslin. Det var först under 1900-talets början som man började rekrytera konstnärer som formgivare till industrin.

Fabrikerna kopierade varandra hejdlöst och jag blir riktigt förvånad över hur många fiskkannor i majolika som jag finner när jag bildgooglar - majolica fish pitcher - majolica fish jug - majolica gurgling fish.
                        Last edited by Kaptenen; 2011-04-05, 01:52.

Comment

Pitcher, alltså en kanna och ingen blomvas. Så "kitcha" var nog inte våra förfäder att dom ställde en gädda med en tulipanbukett i käften på finbordet.....

Comment

Working...
                          X