Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad heter mönstret (bekant!) och hur gammal är denna stora grötskål?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad heter mönstret (bekant!) och hur gammal är denna stora grötskål?

Svårt att tyda stämpeln, ser just bara Gusta i halvmåneform samt ngn litenkrumelur över. Mönstret runt insidan känns mkt bekant, tänkte; har Stig L rotat i arkiven och plaggat detta mönster ? Gissar på tidigt 1900-tal själv.Click image for larger version

Name:	034.jpg
Views:	1
Size:	45,0 KB
ID:	634430Click image for larger version

Name:	035.jpg
Size:	47,7 KB
ID:	634431Click image for larger version

Name:	032.JPG
Size:	17,2 KB
ID:	634432Click image for larger version

Name:	033.JPG
Size:	29,0 KB
ID:	634433
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Om jag inte minns helt fel så heter detta mönster Allmoge och jo, Stig L är en av de som "förnyade" mönstret i modellen Ranka. Gustavsberg har under 1900talet gjort flera olika variationer på allmoge.
    Last edited by luchur; 2011-03-21, 15:37.

Comment

Jag skulle säga att det här är en föregångare till servisen Allmoge. Riktigt hur gammal den är vet jag inte. I "Stora boken om Antikt gammalt och nästan nytt" finns en liten genomgång av de olika mönstren och dess föregångare (som kom från Holland om jag inte minns fel).

Comment

När jag såg skålen tänkte jag 1800-tal, men efter lite trixande med stämpelbilderna inser jag att tillverkningen bör ligga omkring 1910 eller strax efter.
        Bifogade filer

Comment

En variant på allmogemönstret skulle jag säga.....

Comment

Jag har haft och sett flertalet bålskålar med detta mönster och är ganska övertygad om att de tillhör allmoge serien som skall ha börjat tillverkas 1905, däremot har jag inte sett någon annan servisdel med samma dekor.

Comment

Tack alla för era svar. Den bild som finns utanpå och i Inga Arnö-Bergs Gustavsbergs dserviser är från början av 1900, 5 närmare bestämt om jag läser rätt, men de här schwungiga mönstret kom tydligen efter de mer sammanhållna blomstren. De invändiga blommorna som mer liknar kaprifol tycker jag mig minnas ha sett hos en hel del av Lindbergs dekorer. Förnyande av mönster,hmmm...
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Enligt Jane Fredlund´s bok "Stora boken om Antikt", "bålskål med frodig bonnaros", omkring 1905, som redan var sagt, ser jag nu.....
                Last edited by Andres; 2011-03-21, 22:28.

Comment

Working...
                X