Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Såsskål med signatur, eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Såsskål med signatur, eller?

Hej, den här såsskålen, som jag tror det är, rätta mig om jag har fel, är stämplad med en Gustavsbergstämpel som användes mellan 1895-1930 om jag har förstått rätt. Vad jag vet mindre om är det som är stämplat i kanten på själva foten. Står det något liknande "opal" till vänster? Sen ser det ut som initialer, JJ. Kan någon mer om detta?

Den är ganska liten, 14cm från pip tom handtag och bara 4cm hög på det lägsta stället på mitten alltså.

PS. Jag ser på förhandsgranskningen att jag har kunnat varit lite närmare med kameran. Jag kan fixa det om det behövs. DS

MVH BP
    Bifogade filer

Hej Börje!

De här servis delarna från Gustafsberg är verkligen trevliga. Det verkar ha funnits en myriad av dekorer och vissa är mycket snarlika, t.ex. "Venus", "Ägir", din "Atlas" och många fler. Detta är ju bra om man vill samla till en servis som ändå ser enhetlig ut trots att dekorerna har mindre avvikelser. Vanlig är också denna färg i turkos/grönt på dekoren

Stämplarna under lyder; opak= flintgods.
    De två bokstäverna är med största sannolikhet en modellbeteckning, då olika mönster användes på samma grundmodell.

Comment

Tackar, tackar! Det var ett snabbt svar. Klarhet på direkten kan man säga. Är det en såsskål, den är så liten, jag kan tänka mig skirat smör eller så.

Comment

Jag tror att detta är en såssnipa. Saker tenderade att vara mindre förrVinglas, kaffekoppar, fat. Måttlighet är en dygd.
        Kan även tänka mig att man dukade ut flera mindre såssnipor i en eller två portionsstorlek, på stora kalas, så att man slapp ropa efter såsen tvärs över långbordet.
        Tycker att detta med äldre dukning är trevligt, var sak hade sin plats och ändamålsenligt föremål.
        Min mormor skulle fortfarande aldrig drömma om att ställa fram en kastrull på bordet.
        Servisdelen för skirat smör brukar ha en smalare pip, ett litet lock och kraftigare handtag, för värmens skull

Comment

Utförliga svar måste jag säga. Jag håller med om det fina i äldre dukning. Man får ju å andra sidan inte vara rädd för lite arbete. Det blir festligt. Omtänksamt att inte behöva störa kors och tvärs över bordet. Det var ganska mycket detaljtänk. Det blir ändamålsenligt då. Måltiden var viktig. Det borde den få vara i dag också. Som social samlingspunkt. Den samlade familjens stund. En viktig stund för avkoppling. Måltiden kan ha många viktiga funktioner.
          Ett tillfälle att stanna upp vid, i ett samhälle som går i 180 knyck nästan för jämnan.
          Det går att använda måltiden som ämne för reflektion märker jag.
          Tack för info och inspiration!!
          Börje hälsar från spikens bruksort i Småland

Comment

Tack själv Börje!

Håller helt med i dina reflektioner kring måltiden.
            Det är oftast vid måltiden man kan sitta tillsammans och höra hur dagen varit för de övriga familjemedlemmarna.
            Även för den som är ensam kan det vara avkopplande och stimulerande att duka lite snyggt bara för sig själv. Det är de små detaljerna som gör det!

Hälsningar från Y-län.

Comment

hej simco, du kanske även har bra svar till en anna fråga jag just lagt upp,
              http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=27285

Comment

Working...
              X