Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustavsbergs Vas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gustavsbergs Vas?

Jag chansar på att lägga denna under Gustavsberg, då det känns som att den skulle kunna komma därifrån. Tyvärr helt omärkt. Så skulle vara kul med era reflektioner och vad ni tror. 11 cm hög är den och av bra kvalité.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Det ser ut som en Friberg vas, i så fall heter serien antingen Selecta eller Vitrin. Å andra sidan har jag en skål med samma glasyr som är stämplad Terra.
    I’m a real mean bitch!

Comment

Hej Maria, det hade ju varit riktigt kul om det vore en Friberg. Mitt första alster från honom isåfall. Köpte den på Tradera där säljaren sa att det suttit en Gustavsbergs etikett på, men som var borta. Limrester finns kvar på ena sidan som skulle kunna komma från en Gustavsbergs etikett. Å andra sidan kan det ju vara ett försäljningsknep. Väldigt svårt för mig att avgöra då jag inte har ngt av Friberg att jämföra med i verkligheten.
      Last edited by wasistdas; 2010-12-24, 00:18.
      Pes är mitt google.

Comment

Hej wasistdas!

Om det är den vasen som jag tänker på, borde din vas vara runt 8 cm hög. Vi får väl se om det går att hitta en likadan på nätet någonstans.
        I’m a real mean bitch!

Comment

Selecta brukar vara lite kantiga i formen även om det inte gäller alla delar. Men de brukar vara tydligt märkta i godset. Är det Vitrin så är det Stig Lindberg. Det bör poängteras att båda dessa serier är serietillverkade och värdet högst några hundralappar.

Comment

Tack för din input J.J. Värdet är oviktigt då jag inte har för avsikt att sälja. Det fanns dock en liten chans att jag trodde det kunde vara Friberg. Jag saknar ngt av hans alster som sagt.

Följdfråga, varför poängtera värdet? Förekommer det mycket "falsk" marknadsföring av dessa serietillverkade föremål?
            Pes är mitt google.

Comment

Om det är Friberg och Selecta så kan man tro att den är värd tusenlappar om man inte vet att serien inte är drejad av honom själv som är fallet med de flesta av hans alster. Bara för att du inte skall bli besviken senare.

Och dessutom vill de flesta veta värde eftersom de skall sälja vidare och sätta utropspris en aning över värdet för att någon förhoppningsvis vill ha den och inte vet vad de brukar kosta. Men så är inte fallet för dig följaktligen.

Comment

Working...
              X