Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djupstämplad katt/lodjur/panter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Djupstämplad katt/lodjur/panter

Förmodligen är det en katt, men kunde inte riktigt bestämma mig
    Hursomhelst hittade jag denna idag. Djupstämplad med Gustavsberg samt signerad med en text jag inte kan tyda. Det kan också vara en djupstämplad siffra under ena tassen. Ca 14cm hög och ganska lätt. Någon som vem formgivaren kan vara?

(första bilden är tagen med blixt )
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Djupstämpeln tyder jag till Gustavsberg, Ankare samt sweden under. Men vem som gjort katten vågar jag inte uttala mig om då jag aldrig sett denna tidigare.

Comment

Det som retar mig är att jag tycker mig känna igen den på ngt sätt, men kan inte komma på formgivare... Och den där signaturen, om det nu är det, gör det inte lättare.
      Pes är mitt google.

Comment

Är det inte Mari Simmulsen? Har en liggande katt som hon har gjort och den påminner om den här.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Jag har bara sett hennes lejonunge för Gustavsberg, men visst påminner de mycket om varandra.

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
            Är det inte Mari Simmulsen? Har en liggande katt som hon har gjort och den påminner om den här.
            Tjena Tingeling, har du någon bild på den upplagd?
            Pes är mitt google.

Comment

Nej, och den är svartglaserad så det är ingen idé att ta kort nu.
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Jag tror också att det är Simmulson, den ser ut som att den är besläktad med mitt lejon, som också är väldigt lätt och har en 3:a djupstämplad under ena tassen.
                Last edited by Maria; 2010-10-17, 20:55.
                I’m a real mean bitch!

Comment

Stort tack, då ska jag eftersöka åt det hållet.

Ska även se om jag kan se ett nr under tassen med förstoringsglas.
                  Pes är mitt google.

Comment

En mård tror jag detta djur är. Gustavsberg och mariS inom ram, så den bör väl vara från slutet av 1940-talet.
                    Bifogade filer

Comment

Hej!

Jag vet att Mari Simmulson har formgivit flera av de här djuren för Gustavsberg men jag vet att även några andra formgivare också gjorde några djur i samma serie. Är osäker på om just Mari gjorde katten men sannolikheten är stor!
                      Bifogade filer

Comment

Working...
                      X