Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var Pyro först?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Var Pyro först?

Jag har intresserat mig för det faktum att Pyro (som kom 1930) var ugnseldfast. Bl.a. undrar jag
    - var Pyro Gustavsbergs första ugnseldfasta servis? Fann det tidigare ugnseldfasta "stycksaker", t.ex. formar för ugnen?
    - var Gustavsberg först i Sverige?
    - Var den ugnseldfasta keramiken en svensk idé, eller var vi efterföljare till andra länder? I så fall, någon som vet någon tillverkare?

Alla delsvar på frågorna är mycket välkomna! Jag antar att det inte finns någon bok "Det ugnseldfasta porslinets historia"?

Pyro-massan var troligen inte Gustavsbergs egen uppfinning. De andra fabrikerna har ungefär samtidigt introducerat egna ugnsfasta serier (bl.a. Kronform hos Rörstrand). Det nya var egentligen inte själva ugnfastheten, man har använt både ler- och stengods (höganäs, bl.a.) i ugnen även tidigare. Det nya bestod i att man använde samma delar att servera ur som man tillagade i. Dvs de var tillräckligt dekorerade för att duga på middagsbordet.

Carlton introducerade sitt Oven-to Table 1929 enligt denna sida:

Observera att inte alla delar i Pyro-katalogen är tillverkade i pyromassa. Bordsservisen till modell KR (bl.a. Norrland) är tillverkad i vanligt flintgods, vilket även är fallet då de får Pyro-dekor. Därför är det en viss skillnad mellan tallrikar och gratineringsfat, även om de ser rätt lika ut.

Däremot är Terma-godset absolut Gustavsbergs egen uppfinning. De utvecklade en keramisk massa med minimal värmeutvidgning och fick den bl.a. såld till NASA som använde den i rymdraketernas noskoner. Det sägs att man var beroende av att en av deras medarbetare provtuggade på en kula för att se att den hade rätt konsistens innan man började forma föremålen. Och att man inte kunde fortsätta när han hade kilat vidare... Huruvida det är sant vet jag tyvärr inte.

Comment

Tack för det utförliga svaret. Men jag trodde mig veta, utan att ha källa, att det var NASA som utvecklade Termamassan och att användningen hos Gustavsberg var en spin-off från rymdprogrammet. Alltså tvärtemot vad du skriver. Har du någon källa, och vet du vilka rymdfarkoster?

Och vet du varför man inte kunde få färgen att fastna på Terma?

Comment

Gösta Arvidsson, Gustavsberg s 266: "Bakgrunden var att Harry Nordgren och Gunnar Lander på fabrikens laboratorium tagit fram en massa, som skulle tåla påfrestningarna vid en raketuppskjutning under det internationella geofysiska året 1956. Materialet hette Novarlit. Nu var frågan om dess egenskaper kunde utnyttjas för hushållsbruk."

Din fråga om färgen känner jag inte igen och har inte hört någon förklaring på heller.

Comment

Working...
        X