Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ironstone China

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Ironstone China

Hallå hallå

Jag kunde inte söka mig fram till någon tråd under Gustavsberg här på forumet som behandlade Ironstone China så nu postar jag en ny. Jag vet att denna stämpel användes under en begränsad tidsperiod, 1854-1860, och jag skulle tro med tanke på djupstämpeln att det rör sig om 1860. Det ser ut att vara ett uppläggningsfat och eftersom det har lock så antar jag att man skulle hålla t.ex. fågel varmt i den? Den är helt fri från skador eller sprickor men som ni ser så har glasyren släppt igenom smuts och fett men detta kanske går att få bort? Fatet är 38cm i diameter vid handtagen och ca 20cm högt.

Vad heter denna typ av uppläggningsfat? Finns det namn på servisen? Är servisen vanligt (med antika mått mätt) förekommande?
    Bifogade filer

Hallå hannuman,
    Det är en ovanligt trevlig "karott" med lock, men t.ex UE använde beteckningen även för uppläggningfat utan lock. Nu lägger jag locket på för jag vet inte vad servisen heter...so long...

Comment

Enligt boken "Gustavsberg, Porslinet ... m.m." av Gösta Arvidsson användes denna Ironstone-stämpel under 1854 - 1860-talet, d v s inte exakt till 1860.

Jag tycker att man ibland får bort även svåra missfärgningar med ett intensivt diskande med varmt vatten och diskmedel. Då handlar det inte om 10-15 gånger, utan snarare om 10 gånger så många..

Comment

Ovanför gustavsbergsloggan (ankaret) finns ju en datering, men jag ser inte om det står 67 eller 87...

Comment

Datering

Tack skall ni ha och dags för diskning 100 gånger nu då

Ja det stämmer Peter och det står 67 men eftersom Ironstone-stämpeln, som jag tolkade det, endast användes fram till 1860 så utgick jag från att det inte var årsstämpeln utan att stämplarna tillsammans hade den enda gemensamma nämnaren 1860. Nu visar det sig ju dock att den använts under 1860-talet och då borde 1867 stämma.

Comment

Namn

Är det någon som känner till namnet på servisen tro?

Comment

Working...
            X