Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Argenta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Argenta

Jag har blivit sugen på att införskaffa en Argenta-pjäs. Mitt keramikintresse började ju med tallrikar, men nu verkar det som om det vidgas på något underligt sätt..

Vad ska man tänka på när man letar Argenta? Finns det några fallgropar som man inte bör falla i? Jag är nog mest intresserad av en pjäs med sjöjungfrur eller fiskar.

Det tycker jag är rätt val, fiskar, älvor och sjöjungfruer är de mer populära. Handdrejad är ett måste, de tillhör de äldre pjäserna och är mycket dyrare än de som är gjorda i form. Den skall vara stor och kraftig. Färgen skall vara mörkgrön och det skall synas att färgen är "baddad" in i keramiken....Lycka till!!
    Ps. Det finns andra färger än den göna men dom är svårare att få tag på....
    Last edited by Andres; 2010-09-07, 10:02.

Comment

Tack för svaret! Hur vet man att en pjäs är drejad och inte gjuten? Finns det årtalsmärkning på Argenta?

Comment

De äldre får du använda näsan till att avgöra, de lite yngre märkta handdrejad/handmade........

Comment

Silvret som är pålagt är markerat med vilket årtal det är tillverkat, så detta är ju ett sätt att se åldern på föremålet!
          söffe

Comment

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
            Silvret som är pålagt är markerat med vilket årtal det är tillverkat, så detta är ju ett sätt att se åldern på föremålet!
            söffe
            Nu fattar jag inte riktigt! Har de graverat in ett årtal i silverdekoren? Kan ju inte bli så snyggt... Eller?

Comment

Nej, inga stämplar eller så i silvret. De tidigare Argentorna har en årsbokstav målad i silver som ger identifikation om när de är tillverkade. Har någonstans sett översättningstabellen mellan bokstav och år, men kommer inte ihåg vart.

Comment

Hur var det nu... 1930 är första året = A? Eller var det -31 som var A? Sedan blir året efter B, nästa år C osv.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                  Hur var det nu... 1930 är första året = A? Eller var det -31 som var A? Sedan blir året efter B, nästa år C osv.
                  Enligt Nyström är A=1931. Jag undrar om inte hela tabellen finns i ett gammalt nummer av A&A.

Comment

Working...
                  X