Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusblå kruka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Ljusblå kruka

Undrar vad det här är för något och vem har designat den. Köpt i början av sjuttiotalet.
    Den är 23 cm hög och diametern högst upp är 21 cm. I botten står det 3 liter.
    Bifogade filer

Hej och välkommen till forumet!

Har du mätt hur mycket "krukan" rymmer? Jag har personligen svårt att tro att det står 3 L utan vill ha det till S.L. och då är det Stig Lindberg som har formgivit.

Vi får se om min teori bekräftas.
    Last edited by Kaptenen; 2010-09-06, 16:46.

Comment

Nej men det är väl inget S heller

Tycker det ser ut som en 3:a

Comment

Ursprungligen postat av helenagbg Visa inlägg
        Nej men det är väl inget S heller

Tycker det ser ut som en 3:a
        Jag håller med Dig, men rymmer inte krukan 3 l, så får vi tänka i andra banor.

Comment

Den verkar rymma tre liter. Ser ut som en trea när man förstorar upp bilden. Men vad kan det vara? Färgen verkar matcha den som fanns på handfat och toalettstolar på den tiden
          Bifogade filer

Comment

Det är en stor vas till servisen Marin av Stig Lindberg

Comment

"Vas" kanske är fel. Jag har kallat dem krukor jag också. De finns i flera höjder och är "upphöjda" terriner i LI-modellen. LI kallades Spisa redan innan "Spisa Ribb", på samma sätt som LL hette Bohus redan före "Bohus Berså".

Spisa Marin (blå glasyr) och Spisa Legym (grön glasyr) är två enfärgade dekorer på Spisa-modellen. Men jag har sett både den här ljusblå och en marinblå glasyr i "Marin".

Comment

Working...
              X