Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blå vas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Blå vas

När jag köpte den här vasen hade någon plitat till en GN-signatur (med blyerts!) i botten. Hur som helst såg jag delar av en Gustavsberglogo (en vanlig, ingen studiohand) och slutet på "Sweden" skifta fram under glasyren och inbillade mig av den var ur Fribergs Selecta-serie. Hittar dock ingen i den här formen på nätet. Under "Sweden" ser jag också ett "L" till höger (antar att det inte är Stig L). Det hela är svårfotograferat men nu hoppas jag att någon kan placera formen? Höjden på vasen är c:a 15 cm hög.

M.v.h.
    Bifogade filer

Jag tror att Du får försöka dig på en bild på vasens botten!

Comment

Swen är inte heller omöjlig, men lyd Kaptenens råd.
      Den strimmiga blå färgen är underbar...

Comment

Tror tyvärr inte att detta bidrar med mycket. Horisontellt ser man här någorlunda tydligt "N" i vad jag bedömer vara "Sweden" och under det "L". Ovan detta finns vad som med 90 % säkerhet är Gustavsbergs logotyp, skrivet i "båge" och med 100 % säkerhet slutar på "erg". Antagandet om "Sweden" baseras på korrekta proportioner i förhållande till logotypen medan det versala "L:et" rimligen bör vara del av en något längre kombination bokstäver (eftersom det faller något längre till höger än "N:et" (rörigt det blev).

Kul också att du gillade min Ekberg Gideon! Såg den direkt på loppisbordet men hade faktiskt inte en aning om att den var hans...

M.v.h.
        Bifogade filer

Comment

Jag köper resonemanget om Gustavsberg (båge) och SWEDEN. "L:et" har jag dock lite svårare att köpa rakt av. Har du sett att "skuggan" efter ditt "L" ser ut som siffran 5. Det är möjligt att det är ett versalt L, men tycker inte att i ska låsa oss vid det.

Hur ser godset ut?

----

Denna är fin, men Ekbergaren var en riktig höjdare!

Comment

Tänkte göra tidig kväll nu men återkommer under morgondagen med fler bilder. "L:et" är helt visst ett "L" dock. Höres då Kapten!

M.v.h.

Comment

Ta med dig vasen i morrn så får jag kolla på den i dagsljus

Comment

Någonstans långt i bakhuvudet får jag upp en "billighetsserie" av Stig L som heter "Vitrin", hmmm, undrar om den inte kan passa in på denna vas?

Comment

Nu har jag haft äran att klämma och känna och syna vasen noga irl och jag tycker definitivt att det går att läsa Stig L under Gustavsberg och Sweden. Tror som du E.B. att den förmodligen tillhör vitrin serien.

Comment

jämför med denna:

Comment

Vas ur konstgodsserien Vitrin - verkar som E.B. och Luchur slagit huvudet på spiken!

Men den här frågan tycks inte vara lätt att svara på..

Comment

Då skippar jag de hopplösa bilderna på stämpeln och avrundar strängen med...

Tack!

M.v.h.

Comment

Working...
                        X